Vid stranden

"Vid stranden" © Lars Hansson/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
"Vid stranden" © Lars Hansson/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Konstnären Lars Hanssons har skapat en skulptural installation med en tematik från havet som på ett spännande och taktilt sätt spelar med olika former och strukturer.

Brunnsbotorget där skulpturen är placerad, är ett mindre stadsdelstorg på Hisingen. Framför en affärsbyggnad, på en avgränsad och kullerstensbelagd yta, har konstnären arrangerat verkets fyra delar som i ett stilleben. Med sina väsensskilda uttryck förstärker delarna varandra och ett slags tyst samtal tycks pågå.

Verket består av två delar i granit, en stående snäckform och en liggande S-form som också fungerar som sittplats. Två polerade former i brons, där den ena ger associationer till en rocka som glider fram på en våg och den andra påminner om en mjukt rundad sten som slipats av havet under tusentals år.

Kullerstenarna som är satta i ett mönster beskriver vattnets vågrörelse när det träffar de olika föremålen.

Konstnären Lars Hansson är född 1944. Utbildad på Slöjdföreningens skola (nuv. HDK), Kunstakademin i Köpenhamn och på Valands konstskola, Göteborg. Han var också medlem i den s.k. Björnligan, en konceptuellt inriktad konstnärsgrupp i Göteborg på 1960-talet.

Lars Hansson har även utfört verket Monolit i fyra delar som är placerat i Trädgårdsföreningen.

Verket Vid stranden är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Gunnar Gren 1920–1991

Konstverket är en hyllning till Gunnar Gren, en av Göteborgs mest framgångsrika fotbollsspelare under 1900-talet.

Gunnar Gren föddes i Göteborg och spelade fotboll på elitnivå 1938–1964. Han är unik med att ha spelat allsvensk fotboll i fyra Göteborgsklubbar: Gårda BK, IFK Göteborg, Örgryte IS och GAIS.

Han spelade 57 landskamper och gjorde 32 mål för Sverige, vann ett OS-guld 1948 och silver i VM på hemmaplan 1958. Han mottog Guldbollen 1946 som Sveriges bästa fotbollsspelare och är invald i Svensk fotbolls Hall of Fame.

År 1949 blev han proffs i Italien och i AC Milan var han en del av den berömda ”Gre-No-Li”-trion som bestod av Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nils Liedholm. Grens tekniska skicklighet och taktiska förmåga på planen gav honom smeknamnet ”Il professore”.

Efter spel i Fiorentina och Genoa flyttade han hem till Göteborg och förde upp Örgryte IS till Allsvenskan som spelande tränare. En bedrift han upprepade med GAIS några år senare. Han fortsatte som tränare och spelade sin sista match 1976.

Konstnären bakom Gunnar Gren-statyn

Skulptören och tecknaren bakom verket, Jan Steen, levde mellan 1929 och 1997. Efter studier på Slöjdföreningens skola och Valands konstskola i Göteborg skapade han allt från abstrakta verk till skulpturgrupper av kvinnor och barn.

Utställningar på bland annat Värmlands museum, Göteborgs konstförening, Göteborgs Konsthall och Liljevalchs konsthall. Han har även utfört skulpturen föreställande Charles Felix Lindberg på Parkgatan vid Avenyn.

Verket Gunnar Gren är inköpt av fotbollssamarbetet Göteborgsalliansen, Kanal Göteborg och Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Pojken och fågeln

"Pojken och fågeln" © Annika Rydberg/BUS 2014. Foto: Jan Peter Dahlqvist

Skulpturen som är placerad på Selma Lagerlöfs torg anspelar på Selma Lagerlöfs berättelse ”Nils Holgersson underbara resa genom Sverige”.

Vi ser en pojke med en gås i famnen. Ett formmässigt möte uppstår i näbbformen som återkommer i pojkens mössa. Kanske vill konstnären gestalta en resas dubbla betydelse både i form av den inre resan likväl som den fysiska.

Konstnären Annika Rydberg är född 1955 och är utbildad på KV konstskola, 1981-82 och på Hovedskous målarskola, skulpturlinjen, 1982-85.

Konstverket är finansierat av Charles Felix Lindbergs donationsfond.

Arc

"Arc", © Claes Hake/BUS 2014. Foto: Jan Peter Dahlqvist

Mitt emellan Klippans småbåtshamn och Jaegerdorffsplatsen är den stora stenskulpturen i två delar placerad.

Två stora bågar i granit vilar tungt på en gräsmatta framför den tidigare ankarsmedjan i Klippan, Majorna. Med tanke på områdets historia med flera båtvarv där bland annat några av Ostindiska kompaniets fartyg byggdes, kan formen på konstverket leda tankarna till båtar och långsträckta fartygskölar.

Konstnären Claes Hake är född 1945. Han studerade måleri vid Konsthögskolan Valand och under studierna började han fatta intresse för skulptering. Till en början arbetade han främst med plastobjekt för att sedan övergå till lera, gips, brons och sten. Många av Hakes senare konstverk är ofta storskaliga granitskulpturer vilka finns på många platser i Sverige och i utlandet.

Claes Hake har skapat flera offentliga konstverk i Göteborg, som exempel, Bohuslän, Kunskapens källa, Minnesmonument Backabrandens offer, Näcken spelar upp och Solringen.

Verket Arc är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Klippdocka

Klippdocka. © Leo Pettersson/BUS 2014. Foto: Jan Peter Dahlqvist
Klippdocka. © Leo Pettersson/BUS 2014. Foto: Jan Peter Dahlqvist

Mittemellan spårvagnsspåren på den vältrafikerade Redbergsplatsen står ett stort kryss av granit.

Leo Pettersons skulptur, med en titel som leder tankarna till lätthet snarare än tyngd, fungerar som en tydlig mötesplats mitt i det virvlande trafikflödet.

En andra version av verket placerades vid Röda Sten konsthall 1997, åtta år efter att den första versionen installerades på Redbergsplatsen.

Konstnären Leo Pettersson föddes 1953 i Partille. Han är utbildad vid Valands konsthögskola och har gjort flera offentliga konstverk runt om i Sverige. I Göteborg har han även gjort skulpturen Kambrium, som står alldeles bredvid Klippdocka på Röda sten. Pettersson är representerad på bland annat Göteborgs konstmuseum.

Verket Klippdocka är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Källan

"Källan" © Bård Breivik/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
"Källan" © Bård Breivik/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Bakom Göteborgsoperan längst ut mot älven står en åtta meter hög monolit av röd granit. Från en osynlig källa bakom det mjuka krönet sveper en mörk vattenrand över graniten.

När Göteborgsoperan öppnade i oktober 1994 invigdes också konstverket Källan på Jussi Björlings plats utanför. Granitblocket är tillverkat ur ett enda massivt stycke (en monolit). Konstnären Bård Breivik är en av Norges mest kända skulptörer och bildhuggare. Han inledde sin karriär som pionjär inom konceptkonsten, där idén är viktigare än det fysiska utförandet, och var banbrytare för den skandinaviska skulpturen.

Allt från stål till djurhår

Med starka influenser från äldre hantverk och icke-västerländsk tradition behärskade Breivik allt från ståltråd, vidjor, djurhår, pärlemor, glas och porslin till stål, trä och sten. Den svenska svarta diabasen från de skånska stenbrotten var ett favoritmaterial.

Han var från Bergen och satte en ära i att vara en lokal konstnär med världen som arbetsplats. Många av hans verk är minnesmärken för offentliga platser. Med allt från små till monumentala format rör sig hans konst i gränslandet mellan arkitektur, landskapskonst och stadsplanering.

Bård Breivik levde mellan 1948 och 2016. Han utbildade sig på Manger Folkehøyskole, i keramik på Bergen Kunsthåndverksskole och på Saint Martins College of Art and Design i London. Han undervisade vid Vestlandets Kunstakademi och var professor i skulptur på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Verket Källan är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Gemenskap (Drakslingan)

© "Gemenskap", Ralph Lundquist/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003
© "Gemenskap", Ralph Lundquist/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003

På Slottsskogens gräs vid Linnéplatsen knyts världens folk och kulturer samman i en generös gest.

Skulpturen är resultatet av en allmän idétävling. Uppdraget var att knyta an till stadens nya göteborgare från alla delar av världen genom en konstnärlig gestaltning. Det vinnande bidraget skulle placeras vid Linnéplatsen. Av 44 förslag gick fyra vidare till en andra omgång. Valet till slut föll på Ralph Lundquists verk med arbetsnamnet Drakslinga. Så här löd juryns motivering: ”Konstnärligt betydande med en originell, vacker symbolik som i såväl helhet som i detalj utgör ett talande inslag på en välbesökt plats”.

Ett hem för alla

1995 stod skulpturen klar, då med det slutliga namnet Gemenskap. Sju stycken elva meter höga obelisker välver sig över gräsmattan. Varje pelare har varsin färg och varsitt sirligt reliefmönster inspirerat av ornament från olika världsdelar. I toppen flätas obeliskerna samman i en nordisk drakslinga som öppnar sig mot himlen. Enligt konstnären själv är skulpturen formad som en hydda, som en symbol för hem och gemenskap.

Målaren, grafikern och tecknaren Ralph Lundquist föddes 1931 och studerade på Slöjdföreningens skola och Valands målarskola i Göteborg. Bland hans offentliga arbeten finns utsmyckningar för Drottning Silvias barnklinik på Östra sjukhuset, betongskulpturen Mattan i Askim och ett flertal verk från 1970-talet i Gårdsten; Ringar, Fyrplint, och Kalender.

Ralph Lundquists konst kännetecknas ofta av landskap och figurer i en kontrastrik färgskala. Han är en av medlemmarna i konstnärsgruppen Grupp 54 och är representerad vid Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Norrköpings konstmuseum och Borås konstmuseum.

Verket Gemenskap är bekostat av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Sjösäkerhet

© Lillemor Pettersson, "Sjösäkerhet". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
© Lillemor Pettersson, "Sjösäkerhet". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Verket skapades som utsmyckning av uppfartsramperna mot Sjöräddningssällskapets hus.

Staketet har formgivits med symboler och former som knyter an till hav, sjöfart och sjösäkerhet.

Lillemor Petersson föddes 20 augusti 1934, och är en svensk keramiker och skulptör. Hon utbildade sig till keramiker på dåvarande Konstindustriskolan (HDK) i Göteborg 1951-56 och därefter ett år på Valands konstskola. Många av hennes större konstgestaltningar är utförda i tegel och terrakotta. Hon var verksam som formgivare på Rörstrands porslinsfabrik och professor vid institutionen för Keramik och Glas vid Konstfack i Stockholm 1994-2000, och är representerad bland annat på Moderna Museet i Stockholm.

I Göteborg har konstnären även utfört verket Väg & Vatten på Chalmers tekniska högskola.

Verket Charles Felix Lindberg är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Data Poetic

© Uwe Kersten/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
© Uwe Kersten/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Fasaden på Gamlestadshallen, en idrottshall i östra Göteborg, pryds av ett antal färgstarka rektangulära plåtar. 

Konstverket kom till efter att konstnären Uwe Kersten, som i många år spelade badminton i Gamlestadshallen, funderade över att hallens fasad var så tråkig och att det borde finnas en konstgestaltning för att bryta den enformiga ytan. Han kontaktade så småningom en tjänsteperson i Göteborgs Stad som la en motion till Charles Felix Lindbergs donationsfond om att skapa en gestaltning på fasaden. Förslaget röstades igenom.

Konstgestaltningen är inspirerad av det digitala formspråket och består av totalt elva emaljerade plåtar i starka färger och klart avgränsade linjer och fält – linjer och färgkombinationer som bland annat kunde finnas på träningsdräkter och lagkläder hos spelarna inne i hallen.

Emaljplåtarna är monterade uppe under det välvda taket så att en rytm och en slags stilla rörelse uppstår i kompositionen. På så sätt får ytan ett annat mer levande uttryck, genom att bryta de vertikala linjerna i fasaden.

De längsta delarna i verket är fem meter långa och en halv meter höga.

Konstnären Uwe Kersten föddes 1940 i Tyskland, i dåvarande DDR. Han kom till Sverige 1961 och utbildade sig vid Konstindustriskolan i Göteborg och gick senare stenhuggarutbildningen vid KKV i Bohuslän. Han har gjort ett flertal offentliga konstgestaltningar, framförallt i Sverige.

Verket är finansierat av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Möte

©"Möte", Jill Lindström/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
©"Möte", Jill Lindström/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

På Stabbetorget i östra Göteborg, ett av dessa tidstypiska lokala torg från 1950-talet, står en tvådelad skulptur i en lekyta med sand.

Stabbetorget färdigställdes 1954 och 40 år senare 1994 kom ett konstverk på plats. Detta efter att en medborgare föreslagit (läs om Charles Felix Lindbergs donationsfond) att platsen behövde ett konstverk. En tävling utlystes och skulptören Jill Lindström vann med sitt förslag.

Tanken med denna gestaltning var att fä ett konstverk som både kunde pryda torget men också ge barnen något att leka- och sysselsätta sig med.

Mitt på torget i en sandfylld lekyta syns två trappstegsformade socklar murade i tegel, den ena lite högre än den andra. På dessa är varsin hundliknande figur i trä placerade med någon meters mellanrum. Figurerna är riktade mot- och betraktar varandra. Helt säkert är det är lockande för ett barn att kliva upp för den lilla trappan och klappa på djurfigurerna.

Med sin centrala placering på torget utgör också skulpturen en tydlig plats att mötas på eller bara för en stunds vila på en bänk.

Jill Lindström är född 1951 och utbildad på Hovedskous målarskola, samt på Konsthögskolan Valand, Göteborg.  Hon har haft ett flertal separatutställningar i Sverige och utomlands. I Göteborg har hon även utfört verket Från klar himmel (tillsammans med Peter Kruse) och Berättelser från de sju haven bestående av fyra verk.

Verket Möte är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.