Abstraktioner

© Bengt Arne Linderos 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Beroende från vilket håll man betraktar denna skulptur framstår den på helt olika sätt. Formmässigt befinner den sig någonstans mittemellan det strikt konstruerade och något organiskt. 

Den tredimensionella skulpturen är två och en halv meter hög och gjord i modernistisk stil. Verket är placerat precis intill en liten lekplats.

Skulpturen består av tre gjutna stycken i betong med iblandad sjösten, som ger ytan ett speciellt uttryck. Betongen är genombruten med olikformade hål.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bengt Arne Linderos föddes 1929 i Glimåkra, Skåne. Han var verksam som målare, grafiker och skulptör, och utbildad Slöjdföreningens skola i Göteborg och vid Valands konstskola. Hans målningar och litografier hade ett surrealistiskt inslag. Som signatur använde han förkortningen ”BAL”. Han avled 1989.

Linderos har också gjort två andra konstgestaltningar i Gårdsten, Komplikationer och Dialog.

Kalender

© Ralph Lundquist/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Kanske inspirerades konstnären av barndomens julkalender, med en lucka att öppna varje dag och den spänning och förväntan som låg i det? 

Alla luckor i ”kalendern” har varierande öppningar. Helt eller halvt öppnade, med hela eller fyrdelade lucköppningar, bildar de tillsammans en slags ”luckornas dans”. Till höger om den stora formen sitter en mindre fyrkantig form med fem horisontella öppningar.

Verket går också i formmässig dialog med den välvda glasväggen bredvid. Väggen består av fyrkantiga glasblock i ungefär samma storlek som de 102 luckorna i kalendern.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Ralph Lundquist föddes 1931 i Göteborg. Han är verksam som skulptör, målare och tecknare. Han utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1948–51 och vid Valands konstskola i Göteborg 1951–55, där han hade Endre Nemes som lärare. Som konstnär är han representerad på Moderna museet, Göteborgs-, Norrköpings- och Borås konstmuseum.

Lundquist har gjort ytterligare två konstverk i Gårdsten, Fyrplint och Ringar. I Göteborg finns även verken Gemenskap och Mattan av konstnären.

Fyrplint

© Ralph Lundquist/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Titeln Fyrplint är kanske inte alldeles lätt att förstå. En plint kan vara en grundstolpe i betong, ett gymnastikredskap eller en kopplingspunkt i ett elskåp. Det man däremot kan koppla titeln till är att verket upptill består av fyra ovala delar.

Verkets nedre del består av fyra stående betongblock. Ovanpå är en sammansatt stor form placerad. Den övre större formen ser ut att när som helst kunna välta över ända och det är här som dynamiken i det stilla konstverket ligger. Lite som det lutande tornet i Pisa.

Verket är genomfärgat rött och för att kunna få till en så pass stark röd nyans var konstnären tvungen att tillföra mycket rött pigment i betongen, vilket enligt gjuteriet kunde påverka hållfastheten. Men eftersom det nu stått på sin plats sedan 1971 har hållbarheten visat sig vara tillräcklig.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Ralph Lundquist föddes 1931 i Göteborg. Han är verksam som skulptör, målare och tecknare. Han utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1948–51, och vid Valands konstskola i Göteborg 1951–55, där han hade Endre Nemes som lärare. Som konstnär är han representerad på Moderna museet, Göteborgs-, Norrköpings- och Borås konstmuseum.

Lundquist har gjort ytterligare två konstverk i Gårdsten, Kalender och Ringar. I Göteborg finns även verken Gemenskap och Mattan av konstnären.

Konfekten

Konfekten © Bo Sällström/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Kanske inspirerades konstnären här av engelsk lakritskonfekt, som bland annat består av randiga fyrkantiga godisbitar i gult, rosa, vitt och svart.   

Vi ser t stående vitfärgade betongblock, där övre delen ser ut att pusslats ihop av färgglada byggklossar mellan vita liggande betongstyckenPå de tre översta raderna sticker de färgade klossarna ut till hälften från grundformen.  

På bilderna syns tydligt hur viktigt underhåll av ett konstverk kan vara. Den ena delen av verket är helt nyskapad (ca 2017) efter att ett arbetsfordon kört på verket. 

I denna nya del av verket får vi säkert en god uppfattning om hur konstverket såg ut när det var nygjort. Hela idén med verket av att ge sken av något sött och gott går förlorad om de färgade bitarna är brunsvarta eller beväxta med alger. 

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.  

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.  

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp.

Arbetet finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna. 

Konstnären Bo Sällström levde 1932-1999 och föddes i Göteborg. Han var verksam som målare, grafiker och skulptör. Han utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg, 1950-54 och vid Valands konstskola i Göteborg, 1955–60, där han hade Endre Nemes och Torsten Renqvist som lärare.

Som konstnär är han representerad på Moderna museet. Sällström har även utfört konstgestaltningarna Vandrande pinnar, Spel och Himlaspel i Gårdsten.

Ellipser

De utanpåliggande trapphusen på loftgångshusen var troligen en självklar yta att använda för konst. Verket ”Ellipser” sträcker ut sig 10 meter längs fasaden.

Nils Johanssons konstgestaltning består av nio halvcirkelformade längder i koppar, som kan leda tankarna till orgelpipor. Tre ovala former markeras genom en kontur som uppstår när verkets övriga delar dragits isär. De runda och mer organiska formerna blir här en tydlig kontrast till husfasadens strama formspråk.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet, efter dryga 30 år, genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Nils Johansson levde mellan 1922 – 2014. Han studerade på Valands konstskola i Göteborg, 1957 – 59. Därefter arbetade han som målare, tecknare och skulptör. Han är representerad vid bland annat Nationalmuseum och Hallands museum.

Full rulle

Här har konstnären skapat ett motsatsförhållande i uttrycket. Den hårda järnplåten är formad så att den ser ut att bete sig som papper.

Ur verkets bottenplatta skjuter tre tunna bladformade plåtar upp, som sedan ser ut att rulla ihop sig i toppen, som en pappersrulle. Det ligger säkert en lockelse i detta att försöka få ett slags material att framstå som något helt annat.

Den fyndiga titeln passar väl in på både verket och omgivningen, med tanke på att det är placerat bredvid en lekplats. Kanske kan det också tolkas in både rörelse och växande i verkets form.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet, efter dryga 30 år, genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bror Person levde 1923 – 1996 och föddes i Ljusnarsbergs socken i Västmanland. Han studerade vid Valands konstskola 1947-51 där han hade Endre Nemes som lärare. Som verksam konstnär arbetade han med grafik, måleri och skulptur. Han finns representerad vid bland annat Moderna museet, Göteborgs konstmuseum och Norrköpings konstmuseum.

Betongreliefer

Reliefer © Bengt Lundin/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Sex betongreliefer pryder väggytorna i den arkadliknande passagen in till Kastanjgården.

Bengt Lundins reliefer har titlarna Pussel, Korsningar, Karljohan, Stenfrukt, Hjärtrum I och Hjärtrum II. Relieferna är skapade i en formmässig lek med positiva och negativa former där mellanrummen spelar en viktig roll. I reliefen Karljohan ser man som exempel en tydlig svampform framträda, genom att svampens hatt formas negativt av de omgivande betongdelarna, medan svampens fot är återgiven med en tredimensionell form i betong.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Betonggjutningen gjordes av konstnärerna själva i en lokal som Göteborgs Stads Bostads AB ställt till förfogande i området. Man blandade så kallad dansk sjösten i betongen för att skapa en ytstruktur som var mer ”levande” än den rena betongen.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet, efter dryga 30 år, genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bengt Lundin föddes 1924 i Trollhättan och avled 2005. Efter utbildningen på Valands konstskola arbetade han som målare, tecknare och skulptör. Som skulptör blev han känd för sina personligt utformade bulliga träbåtar, varav Klätterbåt från 1995 finns på Eriksberg i Göteborg. Han är representerad på Göteborgs konstmuseum och Moderna museet.

Du är drömmen

Du är drömmen © Aleksandra Stratimirovic/Bildupphovsrätt, 2020. Foto: Robin Hayes.

Du är drömmen är ett poetiskt ljusverk i form av lysande text som svävar ovanför en garagebyggnad. 

Stilrena, enkla bokstäver löper längs taket på en garagebyggnad i Biskopsgården. Vid första anblicken upplevs verket som en obruten rad med bokstäver, nästan som en krona som pryder garaget. Sedan börjar orden framträda, bokstäver blir till ord, och ord till meningar.

Konstnären Aleksandra Stratimirovic har själv berättat om verket:

– Jag ville bidra med något positivt och inspirerande. Verket vänder sig till de boende  och förbipasserande med intentionen att lyfta varje individs unika och positiva karaktär, efter egna val och behov. Min förhoppning är att många kommer kunna känna igen sig i verket, och hämta kraft och stolthet när det behövs.

Så här lyder texten:

D U Ä R D R Ö M M E N D U Ä R L Ä N G T A N D U Ä R G U L D

D U Ä R G R Y M D U Ä R V A C K E R D U Ä R S T A R K D U Ä R T A N K E N

D U Ä R S T O L T D U Ä R H O P P D U Ä R K L O K D U Ä R F R I

Arkitekturen inspirerade

Den omkringliggande modernistiska arkitekturen har inspirerat Aleksandra Stratimirovic i arbetet med verket. Hon berättar:

– Huset bakom garaget är uppbyggt kring tanken att många likadana moduler bildar en helhet. Fönstren radar upp sig på den stora fasaden. På liknande sätt består mitt konstverk av relativt enkla moduler som är placerade bredvid varandra, med lika stora avstånd emellan, men som tillsammans bildar ord och meningar.

Aleksandra Stratimirovic föddes 1968 i Serbien. Hon arbetar främst med ljus i sina konstgestaltningar och har gjort flera offentliga konstverk i Sverige. Hon är utbildad vid glas- och keramiklinjen vid Konsthögskolan i Belgrad och i ljusdesign vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Verket Du är drömmen är finansierat av Bostadsbolaget genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.

Skymt

© Thale Vangen/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Ett par två meter höga ben i brons sticker upp ur en rabatt vid Trätorget i östra Göteborg. Benen har djuriska klövar som senare glider över i människolår. En skymt av en faun eller Pan?

Verket tillkom på initiativ från en bostadsrättsförening i området. Önskemålet var att konstverket skulle leda till nya samtal och möten. Konstnären Thale Vangen har berättat att hennes förhoppning är att verket kan leda till avbrott i vardagen:

”Min intention med skulpturen till Trätorget är att den sagolika gestalten ska mana fram sinnesstämningar, berättelser och fantasier.”

Verket knyter tematiskt an till miljö, djur och natur. De stora benen sticker upp ur en rabatt, där det har planterats växter som passar in med den omliggande naturen. Växterna varierar i höjd och färg och skapar en inramning till denna naturens och skogens varelse, som ändå inte är av denna värld.

Konstnären Thale Vangen föddes 1974 i Drammen, Norge, men är bosatt och verksam i Malmö. Hon arbetar ofta med organiska material och former där anatomiska detaljer har en framträdande roll. Djur och djurliknande former är återkommande teman i hennes skulpturer.

Verket Skymt är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Verket invigdes 24 oktober 2020.

Tempel för tvivel och hopp

© Kent Karlsson/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

En transparent kyrkoliknande byggnad flyter på vattnet i hamnbassängen. Är det en hägring?

Kent Karlssons tempel väcker nog förundran hos den som ser det för första gången. Verket är utfört i så kallad sträckmetall och är genomsiktligt. Det framstår därmed också som något svävande lätt och illusoriskt. Dessutom skapar metallnätets mönster en moiré-effekt, vilket innebär att när två likartade mönster läggs ovanpå varandra med en viss skillnad i vinklingen, uppstår ett nytt mönster där överlappande delar förstärks. Om man betraktar templet medan man själv eller verket rör sig ser man hur denna effekt blir tydlig.

Verket är flytande och förankrat i botten i ena ändan och därför kan det röra sig över vattnet inom en begränsad radie.

När verket först placerades stod det lite längre ut mot hamnkanalen, men efter en rejält blåsig dag i januari 2012 slet sig ”kyrkan”. Som tur var klarade den sig oskadd. Därefter flyttades den längre in i hamnbassängen där den står mer skyddad mot väder och vind.

Uppmärksammade kyrkoskulpturer

Konstnären Kent Karlsson är grafiker, målare och skulptör och föddes 1945 i Göteborg. Han är utbildad på Konstindustriskolan (nuvarande HDK) Konsthögskolan Valand i Göteborg samt vid Konsthögskolan, Stockholm. Under 90-talet var han verksam som professor i måleri på Konsthögskolan Valand.

Kent Karlssons skulpturer och objekt har ofta en poetisk och mångtydig underton. Hans ”kyrkoskulpturer” i spegelglas där den omgivande naturen återspeglas har väckt mycket uppmärksamhet. Hans tempel i sträckmetall finns också på fler platser i Sverige.

Konstverket är beställt och finansierat av Älvstranden Utveckling AB.