Ada i Karlavagnen

Ada i Karlavagnen © Walter Bengtsson/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Ada i Karlavagnen är en av tre humoristiska betongskulpturer i stort format som binder samman området runt Lövgärdesvägen i Angered.

Skulpturen kom till när Halmstadskonstnären Walter Bengtsson fick i uppdrag att skapa tre skulpturer till de då nybyggda bostadsområdena längs Lövgärdesvägen. De två andra verken heter Beda och Svanen och Ikarosborn.

Anammade Göteborgshumorn

Bengtsson hade tidigare gjort sig känd för sina lätt burleska och frejdiga skulpturer. I de tre skulpturerna runt Lövgärdesvägen anammade han Göteborgshumorn, och kopplade typiska uppdiktade göteborgska karaktärer till verkens titlar. Karaktären Ada var gift med Kal, som förekommer tillsammans med Beda och Osborn i många göteborgsvitsar.

Titeln Ada i Karlavagnen har ingen tydlig koppling till någon antik berättelse från Grekland som Ikarosborn och Beda och Svanen, utan här har konstnären möjligen gjort en koppling till den nordiska mytologin. Enligt den vikingatida tron var stjärnbilden Karlavagnen asaguden Odens vagn.

Detaljer i emaljerad koppar

Skulpturen består av gjuten betong med iblandad dansk sjösten. På ett betongfundament är en stiliserad kvinnofigur placerad. Hennes huvud pryds av stjärnor.

Hela konturen är inklädd med kopparplåt och på framsidan av ytan syns två stora ögon, en röd mun och två rosiga kinder i emaljerad kopparplåt. Två händer med rödmålade naglar håller en röd stjärna med mun och ögon. Längst ner sitter tre större emaljerade stjärnor.

Baksidan pryds av ljusmålade reliefer föreställande bland annat fåglar och blommor.

Det är osäkert om skulpturerna har fått något underhåll sedan de kom på plats. Många delar saknas och säkert har också de emaljerade detaljerna tappat mycket av sin färglyster under åren.

Ledamot i Konstakademin

Konstnären Walter Bengtsson levde 1927-1998 och var en svensk skulptör, målare och grafiker. Han utbildade sig vid konstskolan Valand 1954-58. Senare var han ledamot i Konstakademin. Han har utfört ett sjuttiotal offentliga skulpturer runt om i Sverige, varav många återfinns i Halmstad, som var Bengtssons hemkommun.

Beställningen av konstverket Ada i Karlavagnen gjordes av dåvarande kommunala bostadsbolaget Göteborgshem.

Ikarosborn

Ikarosborn © Walter Bengtsson/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Ikarosborn är en av tre humoristiska betongskulpturer i stort format som binder samman området runt Lövgärdesvägen i Angered.

Skulpturen kom till när Halmstadskonstnären Walter Bengtsson fick i uppdrag att skapa tre skulpturer till de då nybyggda bostadsområdena längs Lövgärdesvägen. De två andra verken heter Ada i Karlavagnen och Beda och Svanen. Ikarosborn är placerad uppe på en bergknalle i ett litet skogsområde längs gatan.

Bengtsson hade tidigare gjort sig känd för sina lätt burleska och frejdiga skulpturer. I de tre skulpturerna runt Lövgärdesvägen anammade han Göteborgshumorn, och kopplade typiska uppdiktade göteborgska karaktärer till verkens titlar. Karaktären Osborn var gift med Beda, som förekommer tillsammans med Kal och Ada i många göteborgsvitsar.

Berättelse om övermod

Titeln Ikarosborn kan kopplas till berättelsen om Ikaros, som enligt grekisk mytologi var en tragisk hjälte. Berättelsens budskap handlar om övermod och hybris. Uppfinnaren Daidalos faller i onåd hos kung Minos på Kreta, och för att fly tillverkar Daidalos vingar till sig och sin son Ikaros.

Väl uppe i luften varnar fadern sin son för att flyga alltför högt och för nära solen, eftersom värmen skulle smälta vaxet som vingarna är fästa mot kroppen med. Ikaros ignorerar sin fars varning och flyger allt högre. Det som fadern varnat för sker och Ikaros störtar mot sin död rakt ner i havet.

Detaljer i emaljerad koppar

Skulpturen består av gjuten betong med iblandad dansk sjösten. På ett betongfundament är en stiliserad mansfigur placerad. Hans huvud pryds av två fåglar. Hela konturen är inklädd med kopparplåt och på framsidan syns två stora ögon, en röd mun och två rosiga kinder i emaljerad koppar.

Mitt på kroppen sitter två händer med rödmålade naglar, och under dem ett manligt könsorgan. På konstverkets sidor syns Ikaros vingar med antydda fjädrar.

Baksidan pryds av ljusmålade reliefer som föreställer fåglar, blommor och fjädrar.
Det är osäkert om skulpturerna har fått något underhåll sedan de kom på plats. Många delar saknas och säkert har också de emaljerade detaljerna tappat mycket av sin färglyster under åren.

Ledamot i Konstakademin

Konstnären Walter Bengtsson levde 1927-1998 och var en svensk skulptör, målare och grafiker. Han utbildade sig vid konstskolan Valand 1954-58. Senare var han ledamot i Konstakademin. Han har utfört ett sjuttiotal offentliga skulpturer runt om i Sverige, varav många återfinns i Halmstad, som var Bengtssons hemkommun.

Beställningen av konstverket Ikarosborn gjordes av dåvarande kommunala bostadsbolaget Göteborgshem.

Bubblor

© Nils Johansson Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Är det såpbubblor som stiger mot skyn? Den väggfasta konstgestaltningen ser ut att vara på väg uppåt.

I Nils Johanssons konstgestaltning ser vi runda former i ett kluster. Tillsammans ser de ut som såpbubblor som stiger mot skyn. Bubblorna skapar en känsla av något flyktigt och lätt, nästan som om konstverket är på väg uppåt för att lämna väggen.

Här spelar också den ärggröna kopparen fint mot trapphusets ljusa fasad.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Nils Johansson föddes i Halmstad och levde mellan 1922-2014. Han var verksam som målare, tecknare och skulptör och utbildade sig vid Valands konstskola i Göteborg 1957–59. Han är representerad på Nationalmuseum i Stockholm, Hallands museum, Stockholms och Göteborgs stads samlingar och i Statens konstråds samling.

Skridsko­seglaren

Skridskoseglaren © Gudrun Eduards Balldin,/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Nästan två meter upp på en sockel står en blå figur med lätt böjda ben och händerna greppande ett stort segel. Det är svårt att avgöra om figuren kommer att lyfta eller tryckas ner mot marken när hen väl tar språnget ut.

Det finns en spännande kontrast i verket; seglaren har möjlighet att lätta från marken och flyga iväg. Samtidigt uttrycker figurens ställning att seglet är en tung börda att bära.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet, efter dryga 30 år, genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Arbetet finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären och skulptören Gudrun Eduards Balldin föddes 1935 i Göteborg. Hon utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1951 och i Los Angeles City College 1952-55, och därefter på Accademia di Belle Arti di Brera i Milano för Marino Marini.

Eduards har bland annat utfört Finlandsmonumentet på Tegeluddsvägen i Stockholm och Vingslag på Eketrägatan i Göteborg. I Gårdsten finns också ytterligare en skulptur av henne, Figurer i vind.

Dialog

© Bengt Arne Linderos 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

I det abstrakta formspråket kan man ana två figurer. Kanske kan man, utifrån titeln, tolka det som att de står och för ett lugnt samtal med varandra.

Verket har ett lugnt och harmoniskt uttryck, vilket står i kontrast till ett av Linderos andra konstverk i området, Komplikationer, som har ett mer disharmoniskt uttryck.

Även om motivet är platt kan man uppfatta ett “djup” tack vare den perspektivförskjutning och de formmässiga överskärningar som finns i konstverket.

Verket är gjort i corténplåt som ganska snabbt börjar rosta. Sedan avstannar processen och plåten blir stabil och hållbar över en längre tid.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet, efter dryga 30 år, genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Arbetet finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bengt Arne Linderos föddes 1929 i Glimåkra, Skåne. Han var verksam som målare, grafiker och skulptör. Han utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg och Valands konstskola i Göteborg. Hans målningar och litografier hade ett surrealistiskt inslag. Som signatur använde han förkortningen ”BAL”. Han avled 1989.

I Gårdsten finns förutom Dialog och Komplikationer även verket Abstraktioner av Linderos.

Ringar

© Ralph Lundquist/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Det lite kluriga konstverket består av fyra sammansatta ovala ringar i rödfärgad betong och är placerat inne på Oxelgården i Gårdsten.

Ringarna liknar länkar i en kedja, och att gjuta ihop de olika delarna var nog en konst i sig.

Betongen är rödfärgad, vilket går igen i ett annat konstverk av konstnären i samma område, Fyrplint. För att kunna få till en så pass stark röd nyans var konstnären tvungen att tillföra mycket rött pigment i betongen, vilket enligt gjuteriet kunde påverka hållfastheten. Men eftersom det nu stått där sedan 1971 har hållbarheten visat sig vara tillräcklig.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Arbetet finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Ralph Lundquist är född 1931 i Göteborg. Han är verksam som skulptör, målare och tecknare. Han utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg, 1948–51 och vid Valands konstskola i Göteborg 1951–55, där han hade Endre Nemes som lärare. Han är representerad på Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Norrköpings konstmuseum och Borås konstmuseum. I Göteborg finns även Lundquists verk  Gemenskap i Slottsskogen (även känd som Drakslingan) och Mattan i Askim.

Tecken

© Bengt Lundin/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Tolv betongstycken bildar en abstrakt komposition på en gavelvägg. Verkets yta med ingjutna synliga småstenar samspelar med väggen bakom.

Tematiken går igen från Bengt Lundins andra konstverk i samma område. Vi ser en lek med positiva och negativa former som pusslats samman till en helhet.

Många av konstverken i Gårdsten har abstrakta motiv där formerna som bildas mellan verkets olika delar spelar en lika viktig roll som själva verket. Dessa tomrum benämns ofta inom konsten som ”mellanrumsformer” eller ”positiva” och ”negativa” former.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Betonggjutningen gjordes av konstnärerna själva i en lokal som Göteborgs Stads Bostads AB ställt till förfogande i området. Man blandade så kallad dansk sjösten i betongen för att skapa en ytstruktur som var mer ”levande” än den rena betongen.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Detta arbete finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bengt Lundin föddes 1924 i Trollhättan och avled 2005. Efter utbildningen på Valands konstskola arbetade han som målare, tecknare och skulptör. Som skulptör blev han känd för sina personligt utformade bulliga träbåtar, varav Klätterbåt från 1995 finns på Eriksberg i Göteborg. Han är representerad på Göteborgs konstmuseum och Moderna museet.

Andra verk i Göteborg av Bengt Lundin är  Betongreliefer i Gårdsten samt Klätterbåt på Eriksberg.

Duo

© Bertil Malmstedt/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Konstverket Duo är placerat på en gräsyta bredvid en lekplats. Troligtvis har många barn klättrat på skulpturen under åren då den genom sin form och storlek gör det möjligt.

Om konstnären tänkte sig en lekskulptur är osäkert, men utan tvekan inbjuder den till lek. Två ovala stående former binds samman med två liggande plana ytor. De två rundade stående formerna skapar en dynamik och en känsla av rörelse genom den förskjutning de har i förhållande till varandra.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Arbetet finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bertil Malmstedt föddes 1926 i Jönköpings län. Han är verksam som målare, tecknare, grafiker och skulptör. Han är utbildad Slöjdföreningens skola i Göteborg och vid Valands konstskola i Göteborg 1951-55, där han hade Nils Wedel och Endre Nemes som lärare.

I Gårdsten har Malmstedt gjort ytterligare två verk, Bladformer och Två blad.

Bladformer

© Bertil Malmstedt/Bildupphovsrätt 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Bladformerna är gömda i mellanrummen i detta abstrakta verk, som spelar i tydlig kontrast mot den ljusa väggen bakom.

Uppe på den vita väggen syns tunna bitar av brun corténplåt i olika abstrakta former. Men det är inte plåtbitarna som visar bladformerna, utan här dyker bladen upp utanför och mellan verkets delar. ”Mellanrummen” har på så sätt en lika viktig roll som själva verkets form.

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition. Precis som i Bladformer är det flera av de andra verken som leker med former som dyker upp i ”mellanrummen”.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet efter dryga 30 år genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Arbetet finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bertil Malmstedt föddes 1926 i Jönköpings län. Han är verksam som målare, tecknare, grafiker och skulptör. Han är utbildad Slöjdföreningens skola i Göteborg och vid Valands konstskola i Göteborg 1951-55, där han hade Nils Wedel och Endre Nemes som lärare.

I Gårdsten har Malmstedt gjort ytterligare två verk, Duo och Två blad.

Komplikationer

© Bengt Arne Linderos 2020. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2020

Denna lekfullt skapade skulptur ser ut att med lätthet ha klippts ut ur en järnplåt. Det mörkt rostbruna materialet framträder effektivt i siluett mot trapphusets ljusa fasad.

Bengt Arne Linderos skulptur i järnplåt skiljer sig i viss mån från flera av övriga verk i området. Många av konstverken i Gårdsten har abstrakta motiv där formerna som bildas mellan verkets olika delar spelar en lika viktig roll som själva verket. Dessa tomrum benämns ofta som ”mellanrumsformer” eller ”positiva” och ”negativa” former.

Även Linderos skulptur är abstrakt, men här har de negativa formerna inte en lika framträdande roll, utan det är i huvudsak skulpturens positiva form som bär motivet.

Även om skulpturen är abstrakt kan man ana två figurer vända mot varandra, skildrade i både mjuka och kantiga former. Kanske vill konstnären gestalta någon slags konflikt?

Konst i Gårdsten

I bostadsområdet i Gårdsten finns ett drygt tjugotal konstverk som alla beställdes i samband med att husen byggdes under slutet av 1960-talet och i början 70-talet inom det som kallades Miljonprogrammet.

Nio konstnärer, varav flertalet utbildats på konstskolan Valand i Göteborg, delade på uppdraget. Konstverken är skapade i betong, järn, koppar och stålplåt med motiv i en tidstypisk abstrakt modernistisk tradition.

Viktigt tidsdokument

I början av 2000-talet, efter dryga 30 år, genomfördes en renovering av konsten. Konstnärerna som fortfarande var verksamma anlitades för att se över och i vissa fall måla om sina verk. Nya skyltar med konstnärernas namn och verkets titel sattes upp. Arbetet finansierades bland annat genom bidrag från Länsstyrelsen, som såg en risk i att konsten annars skulle förstöras och ett viktigt tidsdokument försvinna.

Konstnären Bengt Arne Linderos föddes 1929 i Glimåkra, Skåne. Han var verksam som målare, grafiker och skulptör, och utbildad Slöjdföreningens skola i Göteborg och vid Valands konstskola. Hans målningar och litografier hade ett surrealistiskt inslag. Som signatur använde han förkortningen ”BAL”. Han avled 1989.

Linderos har också gjort två andra konstgestaltningar i Gårdsten, Abstraktioner och Dialog.