Här är årets nya offentliga konstgestaltningar

Några av årets offentliga konstverk, som processletts av kulturförvaltningen. Foto: Lo Birgersson, Hampus Bovbjerg och Elena Jarl.

Göteborgarna kan uppleva konst på många håll i det gemensamma stadsrummet. Under 2023 tillkom sex nya offentliga konstverk som kulturförvaltningen har processlett.

Flytande former för Sisjödal – Luca Frei

Utspritt bland Sisjödals nybyggda hyreshus finns tre stålskulpturer. ”Hyllan” är uppbyggd av elva geometriska former och ser ut som en stor hylla, medan ”Hittaren” är en människoliknande figur och ”Moduler” är fyra delar i sitthöjd, som bjuder in till olika användningsområden.

Till gestaltningen hör också sex texter som är placerade utanpå tre förrådsbyggnader.
Alla delar är målade i färger som finns i områdets planteringar: orange, grönt, lila, rött, gult och blått.

Konstgestaltningen är finansierad av Familjebostäder genom enprocentregeln.

The Common Home – Adam James

Mellan hyreshusen vid Beväringsgatan och Befälsgatan i Kviberg leder tre pastellfärgade träramper in till ett ofärgat trädäck. Runt däcket sticker tre “fönsterskulpturer”, fem till sex meter höga, upp ur marken som boende ska kunna titta in i och ut ifrån.

Till verket hör nio mindre skulpturer i ek inspirerade av boende i området – en kaffekopp, en sko, en hög med böcker.

Konstgestaltningen är finansierad av Bostads AB Poseidon genom enprocentregeln. 

Grus sprider ut tidenMakda Embaie

Grus sprider ut tiden är ett kombinerat ljud- och ljusverk vid ett nytt parkeringshus på Heden. Ljusverket tänds när skymningen faller och på marken projiceras två meningar: ”Grus sprider ut tiden” och ”Du är en del av berättelsen”.

I ljudverket blir gruset en symbol för hur gemenskap skapas i olika situationer med koppling till platsen: i dag används Heden främst för fotboll, men tidigare var det ett militärt övningsfält.

Konstgestaltningen är finansierad av Göteborgs Stads Parkering AB genom enprocentregeln.

Viskningaraghili/karlsson (Nasim Aghili och Björn Karlsson)

På en läktare vid Hedens fotbollsplaner syns rosa trianglar med text i. Det är utdrag ur intervjuer med queera göteborgare som berättar om sina erfarenheter inom sportvärlden. Svaren vittnar om såväl glädje, eufori och gemenskap, som fobi, exkludering och besvikelse.

Tillsammans bildar trianglarna mönstret ”Nazarlik” (amulett på turkiska) som sprider ut sig över läktaren, som om det vore en matta.

Konstverket är finansierat av Göteborgs Stads Parkering AB genom enprocentregeln.

Gläntan – Conny Karlsson Lundgren

På Esperantoplatsen finns ett hbtqi+monument med tre rosa lager, som representerar verkliga rum ur Göteborgs queera historia: dansgolvet på en nattklubb, köket i ett feministiskt kollektiv och sovrummet i ett hem som var en hemlig mötesplats för homosexuella män på 1930- och 1940-talen.

Gläntan gestaltar hbtqi+personers kamp i Göteborg historiskt, i dag och i framtiden. Högst upp finns tre marmorkuddar, formade efter samtida hbtqi+personers huvudkuddar. En prickad linje i mässing runt verket symboliserar vägen för marschen för lika rättigheter 1981. Platsen ramas in av en träddunge.

Konstgestaltningen är finansierad av Charles Felix Lindbergs donationsfond.

Konstkollektion Vättlefjäll – flera konstnärer

Inne i Vättlefjälls motionscentrum finns elva konstverk som genom sina material går i dialog med den omgivande miljön i naturreservatet och de fem elementen vatten, trä, eld, jord och metall.

Konstnärerna är Sara Nielsen Bonde (Urholkad och Bark, skulpturala väggobjekt i vax och epoxi), Hanna Järlehed (Mossmark, Våtmarker och Våris, keramiska verk för vägg), David Taylor (Oval, skulpturalt väggobjekt i anodiserad aluminium), Ellen Ehk Åkesson (Riverstone #8, keramikskulptur), Håkan Bengtsson (oljemålning utan titel), Madhat Kakei (akrylmålning utan titel) och Theresa Traore Dahlberg (Copper and Glass V och Copper and Circle I, väggobjekt i blandtekning, glas och koppar).

Konstkollektionen är finansierad av idrotts- och föreningsförvaltningen genom enprocentregeln.