"Ett segelfartyg sover i hamnen" © Bianca Maria Barmen/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003
En skeppshund på en livflotte, en rykande vulkan och en sjömansgosse. Trion på Stigbergstorget är skapad av konstnären Bianca Maria Barmen.
2003 invigdes det tredelade verket som är placerat på en upphöjd kullerstensyta.
Bianca Maria Barmen är främst känd som skulptör, men arbetar också med akvareller, teckningar och fotografi. Möten är ett återkommande tema i hennes lågmälda konst och handlar ofta om samspel mellan människor och djur.
Bianca Maria Barmen föddes 1960 i Malmö. Hon startade sin utbildning på arkitektlinjen vid Lunds Tekniska Högskola och gick sedan på Grundskolan för konstnärlig utbildning i Stockholm, Hovedskous konstskola i Göteborg och på Det Kongelige Danske Kunstakademi. 1992 hade hon in första separatutställning på Galleri Forum i Stockholm.
Verket Ett segelfartyg sover i hamnen är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.
"Klotet, Lejonet och Tvillingarna". © Inga-Louise Lindgren/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
På en linje som löper runt ett klot är alla stjärntecknen inristade. Ovanpå klotet vilar ett lejon där två spädbarn försöker hålla balansen på dess rygg.
Att konstverket handlar om astrologi i någon form är inte svårt att gissa. Två av astrologins stjärntecken nämns redan i titeln. Huruvida konstnären var intresserad av astrologi vet vi inte men möjligen ville hon i detta verk förmedla sin och astrologins uppfattning om betydelsen av hur vi formas som människor beroende på stjärnornas- och planeternas position vid födelseögonblicket.
På verket finns texten ”De tolv tecknen – Himlens portar” ingraverad.
Skulptören Inga-Louise Lindgren levde 1928–2014 och var utbildad bland annat vid konsthögskolan Valand. Lindgren har gjort många offentliga skulpturer runt om i Sverige. I Göteborg återfinns bland andra Barnmorskan Johanna Hedén vid Östra Sjukhuset och Möte vid Hvitfeldtsplatsen.
Verket Klotet, lejonet och tvillingarna är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.
I samband med om- och nybyggnation på Radiotorget togs konstverket ner men sätts upp på en mer central plats på torget så snart arbetet är klart.
© Eino Hanski, "Stigbergs-Lasse". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003
En sjöman, kanske nyss hemkommen från sin senaste resa, står med sin säck på axeln nöjd över att äntligen vara hemma igen.
På Pölgatan inne i Gathenhielmska kulturreservatet vid Stigbergstorget står sedan den 1 september 1996, då verket invigdes, denna skulptur föreställande en sjöman.
Området är ett av stadens äldsta och bäst bevarade, med byggnader från 1700-och 1800-talet och denna scen kan mycket väl en gång ha utspelats här.
Konstnären Eino Hanski bodde själv på Pölgatan under en längre period. Han inspirerades till sjömansskulpturen av titelfiguren i författaren och regissören Anders Wällheds bok Stigbergs-Lasses visor.
Flydde från Sovjetunionen
Författaren och konstnären Eino Hanski (1928-2000) föddes i Sankt Petersburg (dåvarande Leningrad) och familjen flydde senare därifrån i samband med tyskarnas belägring av staden. 1945 anlände de till Sverige. Tjugo år senare, 1965, debuterade han som författare och kom att skriva närmare 20 böcker. Många av hans böcker behandlade tiden i och flykten från Sovjetunionen.
Först på senare år började Hanski skulptera och han kom att göra flera offentliga verk i Göteborg. Förutom Stigbergs-Lasse har han bland annat gjort statyn av Evert Taube vid Göteborgsoperan och porträttet av Sten-Åke Cederhök på Liseberg.
Verket Stigbergs-Lasse (Sjömannen) är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.
Luckebas är en tidigare benämning på en signalman. Med sin placering uppmärksammar skulpturen hamnens och dess arbetares betydelse för Sverige och staden Göteborg.
Signalmannens eller luckebasens arbete var att ha uppsikt över arbetsområdet där fartygen lastades och lossades. I uppgifterna ingick att göra riskbedömningar, kontrollera materialets skick, att luckorna var säkrade, stropparnas belägenhet och kättingarnas dimension. Allt för att fartygets last skulle vara tillförlitligt fastgjord inför avfärd och att undvika olyckor i samband med lossning.
Bronsskulpturen är placerad på ett inhägnat område dit allmänheten inte har tillträde.
Konstnären Lars Lindekrantz föddes i Göteborg 1915 och var skulptör och silversmed. Han dog 1993. Luckebas färdigställdes efter hans död och placerades i Göteborgs hamn 1995.
Luckebas är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.
"Place". © Veikko Hirvimäki/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
Många olika associationer kommer till en när man betraktar detta konstverk. Är det en familj med sniglar ute på vandring? Oavsett vad man ser i granitblocken så vet vi att konstnärens tematik nästan uteslutande handlar om djur och natur.
På en grusyta är fyra figurer i granit placerade. En av figurerna ligger lite utanför ytan men är på väg mot de övriga. Figuren längst fram ser ut att vrida sitt huvud bakåt för att kolla att alla är med.
Skulpturgruppen köptes in och placerades på innergården till dåvarande Tingsrätten i Göteborg. Nu bedrivs skolverksamhet i lokalerna.
Konstnären Veikko Hirvimäki föddes 1941 i Finland och är autodidakt. Han började sin bana som konstnär 1960 då han hade sin första utställning. Han har arbetat med måleri men gjort sig känd framförallt som bildhuggare och skapar sina verk i granit, betong, trä och brons. Sedan 1990-talet bor och arbetar han i Schweiz där han tillhör det schweiziska bildhuggar- och arkitektförbundet. Ett av hans mest kända verk är monumentet i svart granit över författaren Mika Waltari som är placerat i Helsingfors.
Verket Place är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.
"Vid stranden" © Lars Hansson/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
Konstnären Lars Hanssons har skapat en skulptural installation med en tematik från havet som på ett spännande och taktilt sätt spelar med olika former och strukturer.
Brunnsbotorget där skulpturen är placerad, är ett mindre stadsdelstorg på Hisingen. Framför en affärsbyggnad, på en avgränsad och kullerstensbelagd yta, har konstnären arrangerat verkets fyra delar som i ett stilleben. Med sina väsensskilda uttryck förstärker delarna varandra och ett slags tyst samtal tycks pågå.
Verket består av två delar i granit, en stående snäckform och en liggande S-form som också fungerar som sittplats. Två polerade former i brons, där den ena ger associationer till en rocka som glider fram på en våg och den andra påminner om en mjukt rundad sten som slipats av havet under tusentals år.
Kullerstenarna som är satta i ett mönster beskriver vattnets vågrörelse när det träffar de olika föremålen.
Konstnären Lars Hansson är född 1944. Utbildad på Slöjdföreningens skola (nuv. HDK), Kunstakademin i Köpenhamn och på Valands konstskola, Göteborg. Han var också medlem i den s.k. Björnligan, en konceptuellt inriktad konstnärsgrupp i Göteborg på 1960-talet.
Lars Hansson har även utfört verket Monolit i fyra delar som är placerat i Trädgårdsföreningen.
Verket Vid stranden är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.
Konstverket är en hyllning till Gunnar Gren, en av Göteborgs mest framgångsrika fotbollsspelare under 1900-talet.
Gunnar Gren föddes i Göteborg och spelade fotboll på elitnivå 1938–1964. Han är unik med att ha spelat allsvensk fotboll i fyra Göteborgsklubbar: Gårda BK, IFK Göteborg, Örgryte IS och GAIS.
Han spelade 57 landskamper och gjorde 32 mål för Sverige, vann ett OS-guld 1948 och silver i VM på hemmaplan 1958. Han mottog Guldbollen 1946 som Sveriges bästa fotbollsspelare och är invald i Svensk fotbolls Hall of Fame.
År 1949 blev han proffs i Italien och i AC Milan var han en del av den berömda ”Gre-No-Li”-trion som bestod av Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nils Liedholm. Grens tekniska skicklighet och taktiska förmåga på planen gav honom smeknamnet ”Il professore”.
Efter spel i Fiorentina och Genoa flyttade han hem till Göteborg och förde upp Örgryte IS till Allsvenskan som spelande tränare. En bedrift han upprepade med GAIS några år senare. Han fortsatte som tränare och spelade sin sista match 1976.
Konstnären bakom Gunnar Gren-statyn
Skulptören och tecknaren bakom verket, Jan Steen, levde mellan 1929 och 1997. Efter studier på Slöjdföreningens skola och Valands konstskola i Göteborg skapade han allt från abstrakta verk till skulpturgrupper av kvinnor och barn.
Utställningar på bland annat Värmlands museum, Göteborgs konstförening, Göteborgs Konsthall och Liljevalchs konsthall. Han har även utfört skulpturen föreställande Charles Felix Lindberg på Parkgatan vid Avenyn.
Verket Gunnar Gren är inköpt av fotbollssamarbetet Göteborgsalliansen, Kanal Göteborg och Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.
Skulpturen som är placerad på Selma Lagerlöfs torg anspelar på Selma Lagerlöfs berättelse ”Nils Holgersson underbara resa genom Sverige”.
Vi ser en pojke med en gås i famnen. Ett formmässigt möte uppstår i näbbformen som återkommer i pojkens mössa. Kanske vill konstnären gestalta en resas dubbla betydelse både i form av den inre resan likväl som den fysiska.
Konstnären Annika Rydberg är född 1955 och är utbildad på KV konstskola, 1981-82 och på Hovedskous målarskola, skulpturlinjen, 1982-85.
Konstverket är finansierat av Charles Felix Lindbergs donationsfond.
Mitt emellan Klippans småbåtshamn och Jaegerdorffsplatsen är den stora stenskulpturen i två delar placerad.
Två stora bågar i granit vilar tungt på en gräsmatta framför den tidigare ankarsmedjan i Klippan, Majorna. Med tanke på områdets historia med flera båtvarv där bland annat några av Ostindiska kompaniets fartyg byggdes, kan formen på konstverket leda tankarna till båtar och långsträckta fartygskölar.
Konstnären Claes Hake är född 1945. Han studerade måleri vid Konsthögskolan Valand och under studierna började han fatta intresse för skulptering. Till en början arbetade han främst med plastobjekt för att sedan övergå till lera, gips, brons och sten. Många av Hakes senare konstverk är ofta storskaliga granitskulpturer vilka finns på många platser i Sverige och i utlandet.
Claes Hake har skapat flera offentliga konstverk i Göteborg, som exempel, Bohuslän, Kunskapens källa, Minnesmonument Backabrandens offer, Näcken spelar upp och Solringen.
Verket Arc är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.