Victor Hasselblad © Ulf Celén/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
Den 8 mars 2006, på Victor Hasselblads 100-årsdag, avtäcks skulpturen som föreställer honom, stående med sin egna karaktäristiska världsberömda kamera i händerna, en kamera som bland annat användes på flera amerikanska rymdfärder.
Astronauten Harrison H Schmitt som deltog i resan till månen 1972 med Apollo 17, invigde skulpturen. För att minna om kamerans historia ser man i bronsplattan ett avtryck av en ”månsko”.
Den ursprungliga skissen i lera till skulpturen gjordes av den nu avlidne författaren och skulptören Eino Hanski. Efter hans död använde Ulf Celén hans modell som utgångspunkt, men hade också fotografier av Victor Hasselblad till hjälp.
Skulpturporträttet är placerat på Götaplatsen nedanför Göteborgs konsthall.
Danserskor © Carl Milles/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
På Götaplatsen, till vänster om Göteborgs konstmuseums entré, står Carl Milles Danserskor. En skulptur vars likar återfinns på flera håll runt om i världen.
Materialet är brons och motivet två nakna, dansande kvinnor.
Det är inte svårt att förstå skulptören Milles intresse för den balans och spänning som finns i denna frusna dansscen. Lägg också märke till de fint gestaltade händerna.
Carl Milles var fascinerad av sin tids stora danserskor – som Isabella Duncan, Maud Allan och Mary Wigman. Det ledde till flera skulpturer med liknande motiv.
Danserskor finns även i Mjölby, Norrköping, Millesgården, Stockholm, Ekerö kommun och i Cranbrook, USA.
Statyn i Göteborg tillkom 1915. Den var i privat ägo till 1923, då den skänktes till Göteborgs Konstmuseum. Det var lagom till stadens 300-årsjubileum och den stora jubileumsutställningen.
Idag finns statyn på Götaplatsen, dit den flyttades 1952.
Skapade Poseidon
Carl Milles levde 1875-1955 och föddes i nuvarande Knivsta. Han var svensk skulptör, verksam i Europa och USA. Efternamnet tog han efter sin fars, Emil ”Mille” Anderssons, smeknamn.
I Göteborg finns flera av hans verk, kändast är kanske Poseidon med brunnskar på Götaplatsen.
Weeping Girl © Laura Ford. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
Inne i Centralstationens väntsal står denna skulptur som ofta väcker känslor hos betraktaren.
Lutad med ena armen mot väggen står en liten flicka. Gråter hon, eller leker hon kurragömma? Det är inte alldeles självklart. Skulpturen kallas även för ”Lek eller allvar?”
Skulpturen ägs av Jernhusen och kom till sin plats efter samarbete med Pilane skulpturpark på Tjörn där Weeping Girl visades 2009.
Konstnären Laura Ford föddes i Wales 1961 och är annars känd för att främst arbeta med djur som motiv, inspirerad av författaren Beatrix Potters sagoböcker. I hennes verk får djuren en slags förmänskligad form, som sagoväsen eller mytologiska gestalter, och här finns mått av både humor och allvar. I Stockholm, nära Rosenbad, finns till exempel hennes Hemlös räv (Rag and Bone With Blanket).
"Knoppning/Frö", 1992 © Berit Lindfeldt/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
Berit Lindfeldt utbildade sig på Valands konstskola under 1970-talet. Hon bor och verkar i Göteborg. 2014 visades hennes verk på en stor separatutställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm.
I Göteborg finns flera offentliga verk av henne, ”Hising Island” vid Kvilletorget och ”Boll” vid Älvsborgsplan i Majorna. Dessutom finns ett verk vid Volvos huvudentré i Torslanda.
I Majorna ligger Karl-Johansskolan, en unik byggnad i Göteborg, ritad 1924 av Gunnar Asplund. 1990 fick skolan omfattande skador vid en brand och efter renoveringen ville man ersätta en urna som tidigare varit placerad på utsidan av skolan. Berit Lindfeldt fick uppdraget av Lokalförvaltningen i Göteborg att skapa en skulptur som storleks- och formmässigt skulle knyta an till urnan. Hennes skulptur ”Knoppning/Frö” står sedan 1992 vid sidan av skolans entré. En oerhört laddad skulptur som i sin form nästan ser ut att kunna sprängas sönder av en inneboende kraft. Det finns ett citat av Albrecht Dürer som väl stämmer in på detta verk; ”Konsten ligger i sanning dold i naturen. Den som kan dra fram den, han har den”.
Den ursprungliga sockeln försvann efter att verket renoverats på grund av vandalisering.
Konstnärens hemsida: www.beritlindfeldt.se
Vindarnas tempel © Per Kirkeby. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
En katedral på randen till älven. En hyllning till naturens och vindarnas kraft. Längst ut på kajpromenaden i Sannegårdshamnen står ett av Per Kirkebys arkitektoniska tegelverk.
Kirkebys tegelskulpturer finns på ett flertal platser i Sverige, bland annat på Skeppsholmen i Stockholm, i Falkenberg vid Ätran intill Söderbron, på torget i Höganäs – och precis på kanten till Göta Älv. Det monumentala Vindarnas tempel placerades i Sannegårdshamnen 1992.
Med sina tio meter höga röda tegelväggar och med ett klassicistiskt formspråk syns verket på långt avstånd i många riktningar. När du kommer nära det är det lätt att få en känsla av litenhet och står du mitt i verket känner du tydligt varifrån vinden blåser.
Från popkonst till skulptur
Den danske målaren, författaren, grafikern och skulptören Per Kirkeby levde mellan 1938 och 2018. Han utbildade sig till geolog och var med på en expedition till Grönland. Som konstnär började han med popkonst och målade ofta på masonit. Han har gjort happenings och film. Dessutom ägnade han sig åt att måla i olja och skulptera i brons och mursten.
Under 1980-talet slog han igenom internationellt och blev medlem i Danska akademin. Han har ställt ut i de flesta huvudstäder i världen, i Sverige bland annat på Moderna Museet och Magasin 3. Han är representerad i många museer världen över, bland annat på Göteborgs konstmuseum och Moderna museet. Per Kirkeby har också givit ut diktsamlingar, romaner och essäer.
Bohuslän © Claes Hake/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
Mellan Nordstan och Centralstationen står en skulptur med en historia lika brokig som sin slingrande form.
Skulpturen är gjord i granit och brons och är enligt konstnären själv skapad utifrån en naturtematik: havet, himlen och bergen, vilket återspeglas i skulpturens former.
Skulpturen har en brokig historia och var ett tag nära att gå förlorad. Bohuslän kom på plats på Centralstationen redan 1983. Då stod den inne vid ett av spåren, där verket var platsspecifikt utformat och tänkt att välkomna resenärerna till Göteborg. Men när X2000-tågen började köra på 1990-talet försvann Bohuslän plötsligt till förmån för en aluminiumställning som skulle användas för att putsa fönster på de nya tågen.
Det visade sig sedan att Jernhusen AB, en avknoppad del av SJ med ansvar för stationsområdet, hade kapat upp skulpturen för att sälja den som skrot. Turligt nog uppmärksammades detta i tid och skulpturen kunde så småningom räddas.
Skulpturen fick först en mer undanskymd plats inne på centralen, men 2009 flyttades skulpturen till sin nuvarande placering mellan Nordstan och Centralstationen. Det som från början var tänkt som en välkomsthälsning till tågresenärerna som kom till Göteborg, får nu vinka adjö och tacka för besöket istället.
Konstnären Claes Hake är född 1945. Han studerade måleri vid Konsthögskolan Valand och under studierna började han fatta intresse för skulptering. Till en början arbetade han främst med plastobjekt för att sedan övergå till lera, gips, brons och sten. Många av Hakes senare konstverk är ofta storskaliga granitskulpturer vilka finns på många platser i Sverige och i utlandet.
Claes Hake har skapat flera offentliga konstverk i Göteborg, som Arc, Solringen, Kunskapens källa, Minnesmonument Backabrandens offer och Näcken spelar upp.
Verket Bohuslän är inköpt av Statens konstråd, men ägs numera av Göteborgs Stad.
Dröm © Jaume Plensa/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
På Drottningtorget balanserar tre sittande mansfigurer uppe på varsin tolv meter hög pelare. Figurerna sitter hopkrupna och håller för ögon, öron och mun. På kvällen lyser de i olika färger.
Konstverket heter Dröm och är skapat av konstnären Jaume Plensa, som också ligger bakom internationellt kända verk som Crown Fountain i Chicagos Millenuim Park, Echo i Madison Square Park i New York och House of Knowledge i Borås.
Ljus är ofta ett viktigt element i Plensas installationer. De tre figurerna i Dröm är upplysta inifrån och växlar regelbundet färg för att var tjugonde minut förenas i en och samma färg, och därefter åter lysa i olika färger.
Motivet med de tre männen som håller för ögon, öron respektive mun är hämtat från den japanska konsten, där apor ofta avbildas på detta sätt. Det går tillbaka till ett buddistiskt tankesätt om att ”inte se, inte höra, inte säga något ont”.
Jaume Plensa är en spansk internationellt verksam konstnär och skulptör. Han föddes 1955 och utbildade sig i Barcelona. Hans verk ställs regelbundet ut på gallerier och museer runt om i världen och hans skulpturer finns i många länder så som Sverige, Spanien, Frankrike, Japan, Sydkorea, Tyskland, Kanada och USA.
Dröm kom på plats i samband med att Clarion Hotel Post öppnades och ägs av hotellets ägare.
Möte © Hans Gothlin/Bildupphovsrätt 20184. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
I Angereds stadspark på en öppen grön yta står Hans Gothlins skulptur ”Möte”.
Konstverket består av två lätt böjda varmröda järnplåtar i en stilla kraftmätning. Med sitt konkreta formspråk mitt bland all organisk växtlighet blir kontrasten slående och förstärker på så sätt både den omgivande naturen och verket självt.
Verket tillkom i samband med det stora EU-projektet ”Utveckling Nordost” som bland annat resulterade i Angereds stadspark. Konstverket invigdes den 25 oktober 2013 och är finansierat av Charles Felix Lindbergs donationsfond.
Verket var till en början placerat bredvid en bäck i Lärjeåns ravin, men efter att ha blivit vandaliserat restaurerades verket och flyttades 2022 till en mer öppen yta i Angereds stadspark.
Totemistic © Leslie Johnson, 2016. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2016
Efter en första snabb blick kanske man tror man ser ett avbrutet träd, men tittar man efter så skiljer sig den här svenska totempålen ut sig, både i färg och med alla sina föremål som den är beklädd med.
Här ser man bland annat en brödkavel, ett slott, en träsko, ett ölstop, en hjort, en hund och en fiol. Ett önsketräd fyllt med souvenirer, vardagsföremål och symboler.
Leslie Johnsons ”Totemistic” placerades ursprungligen i Lärjeåns ravin i Angered. Verket beställdes och bekostades av Charles Felix Lindbergs donationsfond.
I samband med det stora EU-projektet ”Utveckling Nordost” som bland annat resulterade i Angereds stadspark och aktivitetsstråk tillkom också två konstverk som båda invigdes den 25 oktober 2013. Det andra verket som placerades i Lärjeåns ravin var Hans Gothlins ”Möte”.
Efter upprepad vandalisering av ”Totemsitic” beslutades att flytta konstverket efter att det genomgått en omfattande renovering. Den nya platsen blev Söderlingska trädgården i Majorna.
Ett av fotografierna visar konstverket i sin ursprungliga placering.