Två kamrater på väg in

Två kamrater på väg in © Camilla Engman, Per Agelii/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Två kamrater på väg in © Camilla Engman, Per Agelii/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Två konstnärer samarbetade och skapade två betongfigurer som ser ut att mycket långsamt vara på väg till något.

Två mjukt formade varelser ser ut att långsamt försöka ta sig in på ett träningspass. Kanske har de kommit till efter en formmässig inspiration från djurvärlden. Figurerna är gjutna i betong och placerade vid entrén till Lindåshallen i Billdal.

Verket är ett samarbete mellan konstnärerna Per Agélii och Camilla Engman. Per Agélii har skapat skulpturen Mul vid lekplatsen Plikta i Slottsskogen och en mängd andra offentliga utsmyckningar runt om i Sverige. Camilla Engman har även hon skapat offentliga utsmyckningar, bland annat vid Hagenskolan i Göteborg.

Verket Två vänner på väg in tillkom på uppdrag av idrotts- och föreningsförvaltningen i Göteborgs Stad 2013.

Tub

© Pål Svensson/Bildupphovsrätt, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2021

Längs med Älvstrandspromenaden finns fyra granitskulpturer gjorda av Pål Svensson. En av dem är Tub.

I en grovt huggen ram av granitblock sitter en lätt vinklad blankpolerad tubform.

Varje skulptur har ett avstånd på cirka 80 meter mellan varandra. De tre andra skulpturerna är Sagan om ringen, Boj och Kub.

Pål Svensson är född 1950 i Falkenberg och uppvuxen i Göteborg. Han har bland annat studerat skulptur på Konstindustriskolans aftonskola (numera HDK-Valand), Hovedskous målarskola (numera Göteborgs konstskola) och Konsthögskolan Valand. Pål Svensson fick Sten A Olssons kulturstipendium 1999.

Förutom granitskulpturerna längs Älvstrandspromenaden har Svensson gjort flera andra offentliga konstverk runtom i Göteborg, som Den hemlighetsfulla porten, Livets träd och Regn.

Skulpturen tillhör bostadsrättsföreningen vid fastigheten där den är placerad.

Sagan om ringen

© Pål Svensson/Bildupphovsrätt, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2021

Längs med Älvstrandspromenaden finns fyra granitskulpturer gjorda av Pål Svensson. En av dem är Sagan om ringen.

I en grovt huggen ram av granitblock sitter en lätt vinklad blankpolerad ring.

Varje skulptur har ett avstånd på cirka 80 meter mellan varandra. De tre andra skulpturerna är Tub, Boj och Kub.

Pål Svensson är född 1950 i Falkenberg och uppvuxen i Göteborg. Han har bland annat studerat skulptur på Konstindustriskolans aftonskola (numera HDK-Valand), Hovedskous målarskola (numera Göteborgs konstskola) och Konsthögskolan Valand. Pål Svensson fick Sten A Olssons kulturstipendium 1999.

Förutom granitskulpturerna längs Älvstrandspromenaden har Svensson gjort flera andra offentliga konstverk runtom i Göteborg, som Den hemlighetsfulla porten, Livets träd och Regn.

Skulpturen tillhör bostadsrättsföreningen vid fastigheten där den är placerad.

Oraklet

Konstverket Oraklet av Tilda Lovell
Oraklet

Vid en av ingångarna till Domkyrkoparken sitter en uråldrig varelse, nyss uppstigen ur havet. Slå dig ned bredvid på stenen. Om inte för att få råd om framtiden, så kanske för att studera de sinnrika detaljerna på nära håll.

2013 beslutade kommunfullmäktige att berika Göteborg med tre nya konstverk. Alla skulle utgå från barnens perspektiv. Efter en tävling med inbjudna konstnärer föll valet på Tilda Lovell, Emma Ströde och Ragnhild Alexandersson. I december 2015 invigdes skulpturerna Oraklet, Nikes Göteborg och Lätt som en plätt tillsammans med nyfikna barn som fick prova och känna.

Oraklet är en gracil gestalt sammansatt av delar från havets värld. Ena foten är en fiskstjärt. Över ansiktet av snäckor, ostron och musslor finns en bläckfisk som hår och huvud. En hand är en sjöstjärna och på den andra ser fingrarna ut att komma från ett kräftdjur.

Ett orakel är gudarnas språkrör som förmedlar och tolkar spådomar, enligt grekisk och romersk mytologi. Här hos Göteborgs eget orakel kan barn och vuxna slå sig ned för att viska hemligheter och kanske få svar. Möjligen finns här också ett samtal med en annan av stadens mest kända personligheter. Precis som Poseidon på Götaplatsen, verkar skulpturen hämtad ur antikens idévärld och havets fantasifulla myller.

Konstnären Tilda Lovell är född 1972 i Mölndal utanför Göteborg. Hon har utbildat sig på Hovedskous konstskola i Göteborg och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och jobbar främst med inriktning mot skulptur, installation och animation. Hennes konst har visats på flera separatutställningar och har prisats bland annat genom Bernadotte Art Award 2014.

Verket Oraklet är samfinansierat av Innerstaden AB och Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Se mer: bildserie som beskriver tillkomsten av ”Oraklet”

Vingslag

Vingslag ©Gudrun Eduards/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Vingslag ©Gudrun Eduards/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Skulpturen ”Vingslag” har efter renovering fått en ny fin placering på en gräsyta som vetter ner mot Eketrägatan.

Tre ben eller strävbågar bildar en katedralliknande byggnad, där stiliserade fåglar ser ut att flyga omkring. På benen syns inskriptioner som refererar till historiska händelser.

Konstnären och skulptören Gudrun Eduards Balldin föddes 1935 i Göteborg. Hon utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1951 och i Los Angeles City College 1952-55, och därefter på Accademia di Belle Arti di Brera i Milano för Marino Marini.

Hon har bland annat utfört Finlandsmonumentet på Tegeluddsvägen i Stockholm och Skridskoseglaren och Figurer i vind i Gårdsten i Göteborg.

Konstverket ägs och förvaltas av Familjebostäder i Göteborg.

Intertwined

"Intertwined" © Åsa Maria Bengtsson/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2015
"Intertwined" © Åsa Maria Bengtsson/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2015

I Hammarparken på en liten bergknalle ovanför lekplatsen är Åsa Maria Bengtssons konstverk ”Intertwined” placerat. Verket invigdes den 4 maj 2015.

På en ställning hänger en ”matta” med ett mönster som för tankarna till orientens mönstertradition. Det skulle kanske kunnat vara en matta som hängts ut för vädring av någon boende i området.

Så här beskriver konstnären sitt verk:

”I Hammarkullen bor det människor av många olika nationaliteter. Med mitt verk vill jag att tankarna ska gå till alla de människor som lever där och som tillsammans bildar ett mänskligt nätverk. En matta innehåller många detaljer som tillsammans bildar en helhet, där varje detalj ändå får lov att behålla sin ursprungliga färg. Intertwined betyder sammanflätad på svenska.”

Verket tillkom genom Charles Felix Lindbergs donationsfond.

Universum

Universum. © Arne Jones/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist
"Universum". © Arne Jones/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist

Alldeles utanför Ungdomens hus på Frölunda torg står en spiralformad och rymdinspirerad skulptur. Ett tema som var extra aktuellt när verket först kom på plats, två år före Apollo 11 landade på månen.

Universum avtäcktes 1967, ett år efter invigningen av Frölunda torg, som då var Nordens största köpcentrum under tak. Verket är en abstrakt skulptur skapad av Arne Jones. Det kallas ibland också Ställbart Universum, troligtvis för att bultarna och ringarna ger sken av att kunna justeras och vridas efter egen smak.

2009 plockades skulpturen ner då torget skulle renoveras. Under förvaringen stals de tre inre ringarna. Skulpturen var därför inte komplett när renoveringen var klar, men sattes ändå upp i väntan på de stulna delarna ersattes. Det visade sig inte vara helt lätt, bland annat för att det var okänt vilken metallegering som använts i originalet. I november 2014 kom de saknade komponenterna till sist på plats och Universum blev komplett.

Ville ta konsten ut i staden

Skulptören Arne Jones levde 1914 och 1976 och är mest känd för sina abstrakta skulpturer, många med liknande rörelseenergi. Han utvecklade sina skulpturer från en grundform, som kunde byggas upp och varieras på olika sätt. Ofta kombinerade han moderna material med ett klassiskt tema.

Arne Jones ingick i konstnärsgruppen 1947 års män, som ville ta konsten ut i det offentliga rummet – något som låg i tiden.  1947 var samma år som Statens konstråd fick en årlig budget för att arbeta med enprocentregeln, som tillkommit tio år tidigare. Den innebär att en procent av kostnaderna i alla statliga och kommunala byggprojekt ska avsättas för konst.

Efter studier på Kungliga konsthögskolan i Stockholm och många år som verksam konstnär blev Arne Jones i slutet av 60-talet professor på Konstakademin. 1968 var han en av dem som representerade Sverige på Biennalen i Venedig. Hans kanske mest kända verk är Katedral 1, som finns uppsatt i Göteborg och i Västertorp, Stockholm. På frimärken från 1978 finns hans skulptur Rum utan filial. Titeln är en ordlek utifrån vännen Lars Ahlins novell Huset har ingen filial.

Havskatt

© Jonas Lindmark, "Havskatt". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
© Jonas Lindmark, "Havskatt". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

Utmed fasaden på Novotel vid Klippan står Jonas Lindmarks ”Havskatt”.

Skulpturen i svartfärgad betong föreställer huvuddelen av en kattfisk med sitt karaktäristiska utseende.

Blue Peter

Blue Peter. © Eric Langert/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
Blue Peter. © Eric Langert/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

Innanför Eriksbergskranen på Norra Älvstranden sticker en samling båtskorstenar upp ur betongen. Av titeln att döma verkar åtminstone ett av handelsfartygen redo att lämna hamn.

På den tidigare stapelbädden, där Ostindiefararen byggdes 1996-2005, finns sedan 2013 konstnären Eric Langerts konstverk Blue Peter. Skulpturen består av ett antal betongfundament klädda i lackerad plåt och är resultatet av en tävling utlyst av Byggherrekonsortiet för Västra Eriksberg.

Formspråket för tankarna till gamla tiders fartygsskorstenar. Enligt konstnären själv ska det se ut som ”…hela handelsflottan förtöjd i bredd, beredd att stäva västerut”.

Signalflaggor inspirerade

Symbolerna och färgerna på plåtarna är bland annat hämtade från de signalflaggor som tidigare användes som internationellt kommunikationsmedel inom sjöfarten. Titeln Blue Peter anspelar på en blå signalflagga med en vit fyrkant i mitten med betydelsen ”fartyget redo att lämna hamn”.

Scenografen, skulptören och formgivaren Eric Martin Langert föddes 1956 och utbildade sig på Konstindustriskolan i Göteborg. Han arbetar med stor bredd, bland annat med scenografi, utsmyckningar, skulptur, utställningsformgivning och lekparker.

Vågens tjusning

Per Hasselberg, "Vågens tjusning". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
Per Hasselberg, "Vågens tjusning". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

Om man läser konstnärens intention med verket ”Vågens tjusning”, som handlar om hur en ung kvinna lockas av ljuva förföriska toner från en näck, dold i det svarta vattnet nedanför, inser man snart att själva andemeningen med verket gått förlorad i och med att den tidigare stensatta dammen nu fyllts igen och där står nu flickan på en planteringsyta istället, där inte en våg syns på långt håll.

Det svartvita fotot visar på hur konstverket tidigare var placerat.

Konstnären Per Hasselberg (1850-1894) skapade ”Vågens tjusning” 1888 i Paris. Han började sin bana som snickarlärling i Karlshamn efter att ha visat talang för bland annat träsnideri. När han kom till Karlshamn från sin födelseort Hasselstad utanför Ronneby hette han Per Åkesson. Senare tog han sig sitt nya efternamn Hasselberg efter födelseorten. Efter några års utbildning i Stockholm fick han ett statligt yrkesstipendium och åkte till Paris där han slår om och blir skulptör. På Parissalongen gör han succé med sin skulptur ”Snöklockan”.
Han flyttar senare hem till Sverige igen där han bland annat vistas i Göteborg som rådgivare åt Pontus Fürstenberg när  denne skulle anlägga sitt privata galleri i Fürstenbergska palatset i Brunnsparken, (idag benämnt Palacehuset). Han dör 1894, endast 44 år gammal.

I Göteborg finns ett flertal skulpturer av Hasselberg. På Göteborgs Konstmuseum i Fürstenbergska galleriet finns originalen i marmor av ”Snöklockan” och ”Grodan”. Han har också gjort den kända ”Såningskvinnan” (Johanna i Brunnsparken) och en bronsbyst i Hagaparken, föreställande S.A Hedlund.