Seglats

Seglats © Elma Oijens. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2016
Seglats © Elma Oijens. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2016

Elma Oijens skulptur invigdes den 26 januari 1973, troligen i samband med att fastigheten på Rosenlundsgatan 4 var nybyggd.

Två människofigurer, en man och en kvinna står i en slags akrobatisk pose på en stiliserad båt. Kanske handlar det om livets seglats?

Elma Oijens har utfört ytterligare fem offentliga verk i Göteborg, varav en är ”Arbetarhustru” på Kapellplatsen.

Konstnären Elma Oijens 1907 – 1992 var verksam som skulptör. Utbildad på Valands konstskola, Göteborg, 1942 – 45

Skärgårdsfiskare

"Skärgårdsfiskare" © Svenrobert Lundquist/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
"Skärgårdsfiskare" © Svenrobert Lundquist/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Skulpturgruppen i fem delar som heter ”Skärgårdsfiskare” beställdes av företaget Stena Fastigheter som vid tiden för placeringen hade sitt huvudkontor i byggnaden bredvid.

Att skulpturen hamnade där beror mindre på huvudkontorets placering än platsens historiska betydelse eftersom det var där fiskarna från skärgårdsöarna kom in med sina båtar och landade sin fisk för att sälja den till uppköparna.

Scenen som beskrivs i konstverket kan vara just en sådan händelse. Vi ser en man i keps sittande på en låda i färd med att rensa den nyfångade fisken. Framför honom en hund med blicken ner mot lådan med den rensade fisken. Bredvid står en pojke och tittar på. Nedanför mot kanalen ser vi en fiskare överlämna en låda med fisk, till en fiskhandlare?

Den lille gossen sägs föreställa Sten A Olssons far Gustav Olsson som liten (eller är det Sten A Olsson själv?).

Konstnären skriver: En mycket ung pojke iakttar och reflekterar. Vad skall han syssla med som vuxen? Bli fiskare eller redare?.

Text på skulpturen: Fiskare från skärgården landade och sålde här sin fisk under slutet av 1800-talet

En kopia av skulpturen finns även på Donsö i Göteborgs södra skärgård där familjen Olsson bodde och verkade.

Delaware­monumentet

Delawaremonumentet © Carl Milles/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Delawaremonumentet © Carl Milles/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Delawaremonumentet skapades som en gåva från Sverige till den amerikanska delstaten Delaware, för att uppmärksamma 300-årsminnet av kolonin Nya Sveriges grundande.

Monumentet beskriver hur den första svenska kolonin bildades i de nuvarande amerikanska delstaterna Delaware, Pennsylvania, New Jersey och Maryland år 1638. I kolonin bodde både svenska, finska och nederländska kolonisatörer. 1655 erövrade Nederländerna kolonin och området blev istället en del av Nya Nederländerna.

Det ursprungliga monumentet från 1938 är gjort i svart granit och står fortfarande kvar i Christina State Park i Wilmington, USA. Skulpturen på Stenpiren är en kopia gjord i brons.

Skulpturen gestaltar skeppet Kalmar Nyckel som seglar över havet, buret på en vågkam med alla segel hissade. Kalmar Nyckel var det första svenska skeppet som nådde den nordamerikanska östkusten, tillsammans med skeppet Fågel Grip. Ombord fanns både svenska och finska kolonisatörer.

I reliefer på postamentet (sockeln) finns scener som beskriver olika händelser kopplade till historien. I en av relieferna ser vi kung Gustaf II Adolf, med texten ”Rex Suecia”. Gustaf II Adolf dog redan 1632, så han var inte kung 1638 då kolonin bildades, men redan på hans regeringstid formulerades tanken om en svensk koloni i Nordamerika. På reliefen syns också den första svenska bosättningen Fort Christina, döpt efter drottning Kristina som då var regent i Sverige.

I en annan relief ser man en bild av hur svenskarna förhandlar med de lokala urinvånarna och köper land av dem. Svenskarna i kolonin bedrev handel med både Lenapefolket och Susquehannockfolket, de senare var även allierade med Nya Sverige under en period. Senare, under 1700-talet, tilltog exploateringen av urbefolkningen. Båda stammarna blev fördrivna och utsatta för våld och förföljelse. Susquehannockstammen utrotades helt.

Flyttades från Stockholm till Göteborg

I samband med invigningen av monumentet i USA 1938 köpte Kooperativa Förbundet modellen av konstnären Carl Milles för att skapa en kopia i brons att placera i Sverige. Från början stod skulpturen i Stockholm, på Söder Mälarstrand. Men av någon anledning kunde monumentet inte stå kvar.

Dr Esther Chilström Meixner, som bland annat skrivit boken Svenska spår vid Delaware, utgiven 1957, tog initiativet till att placera monumentet i Göteborg. Det invigdes på Stenpiren 1958. Uppsättningen och monteringen av verket bekostades av Charles Felix Lindbergs donationsfond.

År 2014 togs monumentet ner inför ombyggnationerna runt Stenpiren där ett nytt resecentrum skulle byggas. År 2016 sattes Delawaremonumentet åter upp på sin plats.

Hyllar koloniala ideal

Idag ser vi på monumentet med andra ögon än på 1930-talet, då det skapades. Monumentet hyllar Sveriges försök till att bli en stormakt genom kolonialism, ideal som idag anses både förlegade och rasistiska.

Kanske kan man se konstverket som en historielektion i det offentliga rummet, som kan väcka frågor om vilka  idéer som har format vår tid, och ur vems perspektiv historien skrivs.

Konstnären Carl Milles

Skulptören Carl Milles levde mellan 1875 och 1955. Med sina monumentala skulpturer i brons eller gips dominerade han svenskt konstliv under 1900-talets första hälft. Han var verksam främst i Europa, men under lång tid också i USA. Han var professor i modellering vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm och senare lärare på Cranbrook Academy utanför Detroit i USA.

I Göteborg finns ett flertal verk av Carl Milles, som till exempel Poseidon med brunnskar och Danserskor.

Glaserad grönska

Glaserad grönska © Åsa Greaker/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Glaserad grönska © Åsa Greaker/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Under den tid på året då träden är gröna i skogspartiet bakom huset på Egnahemsvägen kan man nästan tro att trädens grönska spritt sig ner över garagets yttervägg.

Konstnären Åsa Greaker har skapat en konstgestaltning med glaserade keramiska plattor i olika gröna färgtoner som ser ut att vara hämtade direkt från naturen.

Plattorna som är inmurade i den röda tegelväggen är alla unika och går i olika mestadels gröna toner, från ljust gulgrönt till djupt mörkgrönt. På vissa plattor skymtar en gråblå ton fram men här finns också oglaserade röda ytor i samma ton som den omgivande tegelväggen.

Sammantaget skapar hela denna gestaltning en spännande kontrast till den mer statiska tegelväggen, ett organiskt liv i fyrkantsformat som berikar platsen.

Konstnären och keramikern Åsa Greaker är född 1973. Utbildad på HDK i Göteborg, 1998-2004.

Konstverket är beställt och bekostat av Bostadsbolaget i Göteborg.

Konstverket har tillkommit genom den i Göteborgs Stad beslutade 1%-procentregeln.

Hjortdjur

Arvid Knöppel, "Hjortdjur". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Arvid Knöppel, "Hjortdjur". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Denna naturalistiska skulptur föreställande ett hjortdjur skänktes till staden av direktör Torsten Odqvist och placerades 1953 i Kungsparken.

Konstnären och författaren Arvid Knöppel föddes 1892 i Luleå, han avled 1970. Från 1944 och fram till sin död var han bosatt på sin gård Knöppelåsen utanför Arvika i Värmland. Han anlade där en mindre zoologisk trädgård där han höll ett flertal nordiska djur och som han använde som modeller till sina teckningar, grafiska bilder och skulpturer. Knöppels skulpturer finns på ett flertal platser runt om i Sverige.

Så här skrev Gunnar Brusewitz om Arvid Knöppel:

”Det finns i hans bästa djurstudier en slags oskuld i linjen alldeles som om en vore tecknad i skapelsens gryningsljus, så omedveten och ren och samtidigt så obarmhärtigt avslöjande”

Boj

© Pål Svensson/Bildupphovsrätt, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2021

Längs med Älvstrandspromenaden finns fyra granitskulpturer gjorda av Pål Svensson. En av dem är Boj.

I en grovt huggen ram av granitblock sitter en lätt vinklad blankpolerad boj.

Varje skulptur har ett avstånd på cirka 80 meter mellan varandra. De tre andra skulpturerna är Sagan om ringen, Tub och Kub.

Pål Svensson är född 1950 i Falkenberg och uppvuxen i Göteborg. Han har bland annat studerat skulptur på Konstindustriskolans aftonskola (numera HDK-Valand), Hovedskous målarskola (numera Göteborgs konstskola) och Konsthögskolan Valand. Pål Svensson fick Sten A Olssons kulturstipendium 1999.

Förutom granitskulpturerna längs Älvstrandspromenaden har Svensson gjort flera andra offentliga konstverk runtom i Göteborg, som Den hemlighetsfulla porten, Livets träd och Regn.

Skulpturen tillhör bostadsrättsföreningen vid fastigheten där den är placerad.

Kub

© Pål Svensson/Bildupphovsrätt, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2021

Längs med Älvstrandspromenaden finns fyra granitskulpturer gjorda av Pål Svensson. En av dem är Kub.

I en grovt huggen ram av granitblock sitter en lätt vinklad blankpolerad kub.

Varje skulptur har ett avstånd på cirka 80 meter mellan varandra. De tre andra skulpturerna är Sagan om ringen, Tub och Boj.

Pål Svensson är född 1950 i Falkenberg och uppvuxen i Göteborg. Han har bland annat studerat skulptur på Konstindustriskolans aftonskola (numera HDK-Valand), Hovedskous målarskola (numera Göteborgs konstskola) och Konsthögskolan Valand. Pål Svensson fick Sten A Olssons kulturstipendium 1999.

Förutom granitskulpturerna längs Älvstrandspromenaden har Svensson gjort flera andra offentliga konstverk runtom i Göteborg, som Den hemlighetsfulla porten, Livets träd och Regn.

Skulpturen tillhör bostadsrättsföreningen vid fastigheten där den är placerad.

Incantatio

© "Incantatio", Roland Borén/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

En bit från entrén till Högskolan för scen och musik står en geometrisk besvärjelse och synvilla.

Skulpturen beställdes av Statens Konstråd i samband med att Artisten, byggnaden som rymmer Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, byggdes.

”Incantatio” är italienska och betyder förtrollning eller besvärjelse och skulle egentligen kunna fungera som titel för större delen av Roland Boréns konstnärliga gärning. Förskjutningar, vridna perspektiv och märkliga lutningar går som en röd tråd genom hans två- och tredimensionella verk. Som betraktare känner du dig troligen först säker på vad du ser, men upptäcker snart att det inte alls var som du trodde.

Lurar perspektivet

Incantatio är tillverkad i svetsad, lackerad stålplåt och placerad framför entrén till Artisten. Från många håll verkar den rätvinklig, men i själva verket lurar den våra perspektiv och är skev.

Skulptören Roland Borén föddes 1956 och är utbildad på Grundskolan för konstnärlig utbildning i Stockholm, i skulptur på Konstskolan Idun Lovén och i fri konst och nya medier på Valands konsthögskola. Konstnären finns representerad på bland annat Göteborgs konstmuseum.

Solport

Solport. © Görel Steg/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
Solport. © Görel Steg/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

Som två väktare eller stolparna i en portik är Görel Stegs målade träskulpturer placerade längs Älvstrandspromenaden mot vattnet.

Utöver detta verk finns i närheten också ”Främmande fågel” av konstnären.

Fisk

Fisk © Ivana Machackova/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Fisk © Ivana Machackova/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

”Fisk” är den andra av två granistskulpturer av skulptören Ivan Machakova som är placerade på Norra Älvstranden.

Ur ett stort granitblock har formen av en fisk sågats ut och placerats ovanpå, vänd åt motsatt håll. Skulpturen bildar en negativ och en positiv form.

Den andra skulpturen längs Älvstranden av konstnären är Havets port, också den placerad precis vid vattnet.