Havets port

Havets port © Ivana Machackova/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
Havets port © Ivana Machackova/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

Vinklad ut mot hamninloppet vänder sig den stora granitportalen.

Framsidan pryds av tre måsar ovanför stiliserade vågor uthuggna i graniten. I öppningen kan man stiga upp för två trappsteg.

Verket är ett av två av Ivana Machackova längs Älvstranden. Det andra verket heter Fisk och ligger lämpligt nog också precis vid vattnet.

Arbetarhustru

"Arbetarhustru", Elma Oijens. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2015
"Arbetarhustru", Elma Oijens. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2015

”Med fast hand, sträv av arbete, mjuk av kärlek, höll du samman hemmet.” Så står det på stensockeln till Elma Oijens skulptur på Landala torg.

Statyn kom till 1980 på initiativ av Gamla Landalapojkar, en förening som verkar för att bevara minnet av området och invånarna i Landala. De ville hylla alla de mödrar som spelat en avgörande samhällsroll i det tysta, innan det fanns barnomsorg, lunchrestauranger och möjligheten för kvinnor från arbetarklassen att få ett betalt arbete. Genom en insamling lyckades de finansiera en skulptur och gestaltningsuppdraget gick till konstnären Elma Oijens.

Hyllar sina och allas mödrar

Hela texten på verkets sockel lyder så här:

”Med fast hand, sträv av arbete, mjuk av kärlek, höll du samman hemmet. Föreningen Gamla Landalapojkar och alla bidragsgivarna, lät resa statyn år 1980, sina mödrar i kär åminnelse.”

Verket ägs och förvaltas av Bostadsbolaget i Göteborg.

Skulptören Elma Oijens levde mellan 1907 och 1992. Efter studier på Valands konstskola i Göteborg gjorde hon studieresor till Danmark och Italien. Många av hennes verk är figurer och porträtt i gips och brons och har visats vid flera utställningar i Göteborg, bland annat på Lorensbergs Konstsalong, Konsthallen och Mässhallen.

Tub

© Pål Svensson/Bildupphovsrätt, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2021

Längs med Älvstrandspromenaden finns fyra granitskulpturer gjorda av Pål Svensson. En av dem är Tub.

I en grovt huggen ram av granitblock sitter en lätt vinklad blankpolerad tubform.

Varje skulptur har ett avstånd på cirka 80 meter mellan varandra. De tre andra skulpturerna är Sagan om ringen, Boj och Kub.

Pål Svensson är född 1950 i Falkenberg och uppvuxen i Göteborg. Han har bland annat studerat skulptur på Konstindustriskolans aftonskola (numera HDK-Valand), Hovedskous målarskola (numera Göteborgs konstskola) och Konsthögskolan Valand. Pål Svensson fick Sten A Olssons kulturstipendium 1999.

Förutom granitskulpturerna längs Älvstrandspromenaden har Svensson gjort flera andra offentliga konstverk runtom i Göteborg, som Den hemlighetsfulla porten, Livets träd och Regn.

Skulpturen tillhör bostadsrättsföreningen vid fastigheten där den är placerad.

Sagan om ringen

© Pål Svensson/Bildupphovsrätt, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2021

Längs med Älvstrandspromenaden finns fyra granitskulpturer gjorda av Pål Svensson. En av dem är Sagan om ringen.

I en grovt huggen ram av granitblock sitter en lätt vinklad blankpolerad ring.

Varje skulptur har ett avstånd på cirka 80 meter mellan varandra. De tre andra skulpturerna är Tub, Boj och Kub.

Pål Svensson är född 1950 i Falkenberg och uppvuxen i Göteborg. Han har bland annat studerat skulptur på Konstindustriskolans aftonskola (numera HDK-Valand), Hovedskous målarskola (numera Göteborgs konstskola) och Konsthögskolan Valand. Pål Svensson fick Sten A Olssons kulturstipendium 1999.

Förutom granitskulpturerna längs Älvstrandspromenaden har Svensson gjort flera andra offentliga konstverk runtom i Göteborg, som Den hemlighetsfulla porten, Livets träd och Regn.

Skulpturen tillhör bostadsrättsföreningen vid fastigheten där den är placerad.

Oraklet

Konstverket Oraklet av Tilda Lovell
Oraklet

Vid en av ingångarna till Domkyrkoparken sitter en uråldrig varelse, nyss uppstigen ur havet. Slå dig ned bredvid på stenen. Om inte för att få råd om framtiden, så kanske för att studera de sinnrika detaljerna på nära håll.

2013 beslutade kommunfullmäktige att berika Göteborg med tre nya konstverk. Alla skulle utgå från barnens perspektiv. Efter en tävling med inbjudna konstnärer föll valet på Tilda Lovell, Emma Ströde och Ragnhild Alexandersson. I december 2015 invigdes skulpturerna Oraklet, Nikes Göteborg och Lätt som en plätt tillsammans med nyfikna barn som fick prova och känna.

Oraklet är en gracil gestalt sammansatt av delar från havets värld. Ena foten är en fiskstjärt. Över ansiktet av snäckor, ostron och musslor finns en bläckfisk som hår och huvud. En hand är en sjöstjärna och på den andra ser fingrarna ut att komma från ett kräftdjur.

Ett orakel är gudarnas språkrör som förmedlar och tolkar spådomar, enligt grekisk och romersk mytologi. Här hos Göteborgs eget orakel kan barn och vuxna slå sig ned för att viska hemligheter och kanske få svar. Möjligen finns här också ett samtal med en annan av stadens mest kända personligheter. Precis som Poseidon på Götaplatsen, verkar skulpturen hämtad ur antikens idévärld och havets fantasifulla myller.

Konstnären Tilda Lovell är född 1972 i Mölndal utanför Göteborg. Hon har utbildat sig på Hovedskous konstskola i Göteborg och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och jobbar främst med inriktning mot skulptur, installation och animation. Hennes konst har visats på flera separatutställningar och har prisats bland annat genom Bernadotte Art Award 2014.

Verket Oraklet är samfinansierat av Innerstaden AB och Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Se mer: bildserie som beskriver tillkomsten av ”Oraklet”

Vingslag

Vingslag ©Gudrun Eduards/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Vingslag ©Gudrun Eduards/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Skulpturen ”Vingslag” har efter renovering fått en ny fin placering på en gräsyta som vetter ner mot Eketrägatan.

Tre ben eller strävbågar bildar en katedralliknande byggnad, där stiliserade fåglar ser ut att flyga omkring. På benen syns inskriptioner som refererar till historiska händelser.

Konstnären och skulptören Gudrun Eduards Balldin föddes 1935 i Göteborg. Hon utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1951 och i Los Angeles City College 1952-55, och därefter på Accademia di Belle Arti di Brera i Milano för Marino Marini.

Hon har bland annat utfört Finlandsmonumentet på Tegeluddsvägen i Stockholm och Skridskoseglaren och Figurer i vind i Gårdsten i Göteborg.

Konstverket ägs och förvaltas av Familjebostäder i Göteborg.

Havskatt

© Jonas Lindmark, "Havskatt". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
© Jonas Lindmark, "Havskatt". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

Utmed fasaden på Novotel vid Klippan står Jonas Lindmarks ”Havskatt”.

Skulpturen i svartfärgad betong föreställer huvuddelen av en kattfisk med sitt karaktäristiska utseende.

John Ericsson

Ingel Fallstedt, "John Ericsson" © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
Ingel Fallstedt, "John Ericsson" © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

På Avenyn mellan Allén och Parkgatan finns ett monument av en av Sveriges mest kända innovatörer. John Ericsson uppfann bland annat båtpropellern och skeppet USS Monitor.

Porträttet invigdes i oktober 1899 under hällande regn. Att en ny staty placerades var en stor sak och nästan en tiondel av stadens invånare hade samlats för att uppleva avtäckningen.

John Ericsson skapade redan som tonåring avancerade uppfinningar. Utöver propellern och skeppet USS Monitor* uppfann han bland annat varmluftsmaskinen, som också blev hans mest lönsamma innovation.

Den göteborgska skulpturen av honom kom till på initiativ av riksdagsmannen och järnvägsbyggaren Claes Adelsköld. En insamling startades och bidrag kom in, i första hand från göteborgare.

Kritiserat verk

Uppdraget gick till bildhuggaren Ingel Fallstedt som utbildat sig på Konstakademin, Stockholm och i München och Paris. Han ansågs vara en skicklig porträttör och hans verk var livfulla och impressionistiska.

Men verket kom att bli hårt kritiserat av stadens borgare, troligtvis samma personer som lämnat bidrag till monumentet. Kritiken handlade om att uppfinnaren avbildats med en allt för avslappnad hållning och skrynkliga byxor.

Konstnärens sista skulptur

Statyn av John Ericsson blev konstnärens sista. Strax efter att han färdigställt verket lades han in på Lunds lasarett för utmattningsdepression. Efter två veckor på sjukhus reste paret Fallstedt till Köpenhamn där de tog in på pensionat. På morgonen, fem månader före invigningen av skulpturen, hittades han död efter att ha begått självmord.

Sockeln i granit skapades av professor J G Clason och arkitekterna Yngve Rasmussen och Eugen Thorburn. Hela verket renoverades sommaren 2017. Då återskapades också några saknade delar.

Ingel Fallstedt levde mellan 1848 och 1899. Han visade tidigt intresse för konsten, men först när fadern dog började han på Konstakademin i Stockholm. Utbildningen bekostade han genom arvet från sin far. Fallstedt fortsatte sin utbildning i Paris, där han bland annat ska ha umgåtts med konstnären Paul Gauguin. Runt 1890 flyttade han till Göteborg och blev populär både som konstnär och i stadens sällskapsliv. I slutet av 1800-talet var Fallstedt med och moderniserade Konstakademin i Stockholm, i vilken han också blev ledamot 1897.

*På Maritiman – Göteborgs maritima Centrum kan du gå ombord på och bese ett unikt exemplar av en monitor vid namn Sölve från 1875.

Klippdocka (2)

Klippdocka. © Leo Pettersson/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
Klippdocka. © Leo Pettersson/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014

Mitt under Älvsborgsbron, vid Röda sten, står ett stort kryss av granit.

Den bastanta skulpturen är huggen ur ett enda stort granitblock, i kontrast till verkets papperstunna titel.

Skulpturen ställdes upp i samband med konstnärens utställning Kub på Röda Sten konsthall 1997, men redan åtta år tidigare placerades en första version av verket på Redbergsplatsen.

Verket vid Röda sten ägs av konstnären och är långtidsdeponerat.

Konstnären Leo Pettersson föddes 1953 i Partille. Han är utbildad vid Valands konsthögskola och har gjort flera offentliga konstverk runt om i Sverige, däribland Kambrium, som är placerad precis bredvid Klippdocka på Röda sten. Pettersson är representerad på bland annat Göteborgs konstmuseum.

Kambrium

Kambrium. © Leo Pettersson/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014
Kambrium. © Leo Pettersson/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2014

Nedanför Älvsborgsbron ligger en konformad skulptur, där ena halvan står stadigt på fast mark medan den andra hänger ut över vattnet i hamninloppet.

Skulpturen består av sex cirkelformade skivor i granit, alla ungefär en halvmeter tjocka. Den största skivan har en diameter på cirka 220 centimeter, medan den minsta har en diameter på 60 centimeter.

Titeln Kambrium är också namnet på en geologisk period som inträffade för cirka 500 miljoner år sedan, då de första ryggradsdjuren uppträdde.

Kambrium visades första gången 1995 i utställningen Skulptur från granit till gelé – 30 svenska skulptörer, på Kungsportsplatsen i Göteborg. Efter utställningen flyttades verket till sin nuvarande plats vid Röda sten. Verket ägs och är långtidsdeponerat av konstnären.

Konstnären Leo Pettersson föddes 1953 i Partille. Han är utbildad vid Valands konsthögskola och har gjort flera offentliga konstverk runt om i Sverige. I Göteborg finns två versioner av verket Klippdocka, varav den ena är placerad precis bredvid Kambrium på Röda sten. Den andra versionen finns på Redbergsplatsen. Pettersson är representerad på bland annat Göteborgs konstmuseum.