Inner sources/ Ursprung

"Inner sources" © Hagbart Solløs/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
"Inner sources" © Hagbart Solløs/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

Upp ur marken snett framåtriktade, skjuter tre svarta stenar. De ser ut att i etapper beskriva en formmässig födelseprocess.

Skulpturens delar i varierande storlek, från den första lilla, lite råa kantiga, till den sista stora, där en mjukt polerad spetsig form ser ut att knoppas fram och spränga undan sitt yttre skal.

Verket köptes in på utställningen med norsk konst i Trädgårdsföreningen 1987. Där var verket placerat ända tills att det 2014 flyttades till området utanför Centralstationen.

Hagbart Solløs föddes i Alta, Norge, 1951 och är en norsk skulptör. han har gjort ett stort antal offentliga konstgestaltningar framförallt i Norge men också i andra länder. Utbildad vi Statens håndverks- och kunstindustriskole, 1977-80 och Statens kunstakademi 1980-85.

Verket Inner Sources är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Den hemlighets­fulla porten

© Pål Svensson/Bildupphovsrätt, Sverige, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003

Nära vattnet i Trädgårdsföreningen står Den hemlighetsfulla porten, som skapar en illusion med hjälp av dagsljuset.

Skulpturen består av tre stora granitblock, två stående och ett tredje som ligger ovanpå. Under dagtid skapas en illusion att den smala öppningen mellan blocken är större än vad den är, genom att de polerade insidorna av blocken fångar upp dagsljuset.

Vart porten leder förblir dock höljt i dunkel.

Pål Svensson är född 1950 i Falkenberg och uppvuxen i Göteborg. Han har bland annat studerat skulptur på Konstindustriskolans aftonskola (numera HDK-Valand), Hovedskous målarskola och Konsthögskolan Valand. Pål Svensson fick Sten A Olssons kulturstipendium 1999.

Han har gjort flera offentliga konstverk runtom i Göteborg, som Regn och Livets träd. Han har också gjort fyra skulpturer längs Älvstrandspromenaden: Sagan om ringen, Kub, Tub och Boj.

Verket Den hemlighetsfulla porten köptes in 1986 på skulpturutställningen Skulptur i parken i Göteborg, och är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Charles Felix Lindberg

Staty av Charles Felix Lindberg. Han spatserar fram i hatt och käpp, med ena handen vilandes på ryggen.
"Charles Felix Lindberg" © Jan Steen/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Han har möjliggjort över hundra konstverk i Göteborgs offentliga rum. Här kommer Charles Lindberg själv gående på platsen som bär hans namn alldeles invid Kungsportsavenyn.

Charles Lindberg var en svensk affärsman och donator. När han dog 1909 testamenterade han hela sin förmögenhet på drygt två miljoner kronor till Göteborgs Stad. Pengarna skulle användas för att ”pryda och försköna” staden. Donationen var den största som Göteborgs Stad dittills hade tagit emot och blev grunden för Charles Felix Lindbergs donationsfond.

I slutet av 1980-talet tyckte Göteborgs Stad att det var dags att Lindberg själv fick ett porträtt i staden. Uppdraget gick till skulptören och tecknaren Jan Steen. 1989 invigdes statyn av Lindberg, spatserande i sin långrock, med käppen i handen och kubben på huvudet.

Hade genuint konstintresse

Charles Lindberg föddes i ett hus vid Första Långgatan. Efter studier i Skottland och Göteborgs handelsinstitut bildade han ett av Göteborgs största handelsbolag, Andersson & Lindberg.

Lindberg hade både ett stort samhällsengagemang och ett genuint konstintresse. I hans privata konstsamling fanns verk av Bruno Liljefors, Anna Gardell-Ericson och Vilhelm Melbye. På Östra kyrkogården har Göteborgs Stad rest en gravvård till hans minne.

Skulptören och tecknaren Jan Steen levde mellan 1929 och 1997. Efter studier på Slöjdföreningens skola och Valands konstskola i Göteborg skapade han allt från abstrakta verk till skulpturgrupper av kvinnor och barn. Hans konst har visats på bland annat Värmlands museum, Göteborgs konsthall och Liljevalchs konsthall. I Göteborg har han gjort flera offentliga konstverk, bland andra skulpturen Gunnar Gren 1920-1991.

Verket Charles Felix Lindberg är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Möte

"Möte" © Inga-Louise Lindgren/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
"Möte" © Inga-Louise Lindgren/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

På Hvitfeldtsplatsen bekantar sig två hundar i brons med varandra, en mops och en bullterrier.

Bullterriern står i lekposition, medan mopsen verkar ha fått syn på något mer intressant längre bort.

De två hundarna är gjorda av den göteborgska skulptören Inga-Louise Lindgren. Hon levde 1928-2014 och var utbildad bland annat vid konsthögskolan Valand. Lindgren har gjort många offentliga skulpturer runt om i Sverige. I Göteborg återfinns bland andra Barnmorskan Johanna Hedén vid Östra Sjukhuset och Klotet, lejonet och tvillingarna vid Radiotorget.

Verket Möte är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Hising Island

"Hising Island" © Berit Lindfeldt/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2013
"Hising Island" © Berit Lindfeldt/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2013

Skulpturen gestaltar en stiliserad bild av ön Hisingen som reser sig ur havet. Kanske är det rent av öns födelse vi bevittnar?

På skulpturens ovanyta ser vi fossiler och spår efter de allra tidigaste organismerna i jordens utveckling. Man kan ana inlandsisens kraft och hur den pressar jord och sten uppåt som blir till berg och höjder.

Verket blev flyttat till sin nuvarande plats i Brämaregården 2009. Ursprungligen var det placerat på Wieselgrensplatsen, där det placerades 1985.

Skulptören Berit Lindfeldt föddes 1946 i Stockholm och är utbildad på Konstindustriskolan och Valands konstskola. Hon har varit gästlärare vid Högskolan för Design och Konst i Göteborg, Konsthögskolan Valand i Göteborg och Konsthögskolan i Umeå och har också varit projektledare i Statens konstråd från 1994. 1998 valdes hon in i Kungliga Akademien för de fria konsterna. Hon är representerad på bland annat Göteborgs konstmuseum. 2014 visades ”Tillvarons kant”, en stor separatutställning med Berit Lindfeldts konst, på Liljevalchs konsthall i Stockholm.

I Göteborg har hon förutom Hising Island också gjort skulpturen Boll  i Majorna och Knoppning/Frö utanför Karl-Johansskolan.

Verket Hising Island är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

 

Myran

Myran. © Åke Jönsson/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
Myran. © Åke Jönsson/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

På Tuve torg står en pånyttfödd och stiliserad stekel. En omtyckt varelse som redan hunnit bli blanksliten igen.

Bronsskulpturen Myran av konstnären Åke Jönsson kom till Tuve torg 1976. Den har varit mycket omtyckt, speciellt av barnen som klappat, ridit på den och nött den.

2006 stals Myran men hittades efter något år på speedwaybanan i Arendal och kunde återvända till torget. Åtta år senare, natten till 15 december 2014, stals skulpturen igen. Denna gång återfanns den inte och saknades av många, inte minst av barnen i området.

Återinvigdes tillsammans med lokal förskola

Hösten 2016 drevs ett konstpedagogiskt projekt på Glöstorpsvägens förskola i närheten av Tuve torg. Där började barnen konstruera myror, fundera kring hur de ser ut, vad de äter och undersöka myror ute i skogen. Samtidigt inledde Göteborgslokaler, som driver torget, efterforskningar för att kunna placera en ny Myran-skulptur på torget.

Konstnären Åke Jönsson var inte längre i livet. Men det visade sig att gjutformarna fanns kvar och att rättigheterna till Myran gick att köpa loss. I oktober 2016 återinvigdes skulpturen i sällskap med historierna och keramikskulpturerna gjorda av barnen på Glöstorpsvägens förskola.

Började som jordbruksarbetare

Åke Jönsson levde mellan 1921 och 1992 och var en svensk skulptör och tecknare. Han började som jordbruksarbetare i Skåne och utexaminerades från Högre konstindustriella skolan 1944. Han fortsatte studierna på Kungliga Konsthögskolans skulpturskola och blev senare lärare på Valand i Göteborg.

Han har deltagit i många utställningar och bland hans offentliga verk finns till exempel fasadutsmyckningar på Ystads Konstmuseum. Åke Jönsson är representerad på Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Malmö museum, Borås konstmuseum, Östergötlands museum i Linköping och på museerna i Helsingborg, Ystads konstmuseum och Kalmar.

Verket Myran är bekostat av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Badresorna till Askim

"Badresorna till Askim", © Jerd Mellander. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003
"Badresorna till Askim", © Jerd Mellander. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003

Mitt på Linnéplatsen finns denna lilla skulptur, uppsatt till minne av doktor Henrik Allard, som arrangerade badresor för barn till Askimsbadet.

I skulpturens trädliknande form syns ett antal barn. Ur trädets stam kliver de fram en och en för att ta plats på tåget till badplatsen vid Askimsviken. Ett fredstecken stöttar upp trädets nedre gren.

Den välkände göteborgsläkaren Henrik Allard ville att barn i staden skulle ha möjlighet att vistas ute på landet under sommarlovet, och det var så idén om badresor för barn väcktes. Vid konstverket finns en platta i brons med texten:

”Doktor Henrik Allard ordnade från 1923 badresor till Askimsviken för Göteborgs skolbarn. Resorna utgick härifrån. Skolbarn insamlade medel till minnesmärke. Med stöd av Charles Felix Lindbergs donationsfond restes denna skulptur 1973”.

Från början var det ånglok som körde Säröbanan från Linnéplatsen ut till Askim och Särö. Senare byttes ångloken ut mot moderna rälsbussar. Mellan 1923 och 1965 kunde barnen ta sig till Linnéplatsen, hoppa på rälsbussen för en tur till Askimsbadet, där de blev serverade mjölk och bulle och fick chansen att bada och leka.

I slutet av 2007 stals skulpturen, men återskapades kort därefter och finns nu åter på plats.

Skulptören Jerd Mellander levde mellan 1934–1992 och var utbildad vid Gerlesborgsskolan i Bohuslän, Slöjdföreningens skola (Högskolan för design och konsthantverk, HDK) och konsthögskolan Valand, där hon sedan även arbetade som lärare.

Verket Badresorna till Askim är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Masterna

© Erling Torkelsen, "Masterna". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Totalt tog skulpturen tre år att skapa och de sju masterna av tjärad furu 20 veckor att hugga. Verket ska påminna om 200 år av masttillverkning runt Masthuggstorget.

På en av masterna finns inskriptionen: ”Masthuggare arbetade här i 200 år. Erling Torkelsen högg dessa master 1971.” Området, torget och konstverket bär alla namn efter dåtidens hamnverksamhet och masthuggning. Redan på 1600-talet fanns här en hamn för småskutor, där främst trävaror lastades, såldes och exporterades.

Efter tre års arbete stod skulpturen färdig mitt på torget 1971. Masterna varierar i höjd, den högsta är 13,7 meter. De är alla ihåliga och konstruerade av plankor som limmats ihop och förstärkts med ektappar.

Den svensk-norske skulptören Erling Torkelsen levde mellan 1919 och 1987. Han kom till Sverige 1945 efter att ha verkat som konstnär på Island i flera år. I Göteborg fortsatte han att studera och blev senare lärare på Slöjdföreningens skola. Han har medverkat i utställningar på bland annat Göteborgs konsthall, Liljevalchs konsthall och Mässhuset i Göteborg.

Verket Masterna är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

 

De tre vingarna

De tre vingarna ©Alexander Calder/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2013
De tre vingarna ©Alexander Calder/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2013

På en vidsträckt gräsyta i Angered stadspark står tre stora, böjda järnformer. På nära håll ger de ett monumentalt intryck, på avstånd ser de ut att kunna lätta från marken och flyga iväg.

Skulpturen De tre vingarna är skapad av den världskände skulptören Alexander Calder. Konstverket köptes in av Göteborgs Stad i början av 60-talet för att ge Göteborg modern, internationell konst och för att pryda Angered som höll på att byggas. Samtidigt köptes Vilande figur av den samtida och internationellt erkände konstnären Henry Moore och placerades i Slottsskogen (nu placerad på Göteborgs konstmuseum).

De tre vingarna fick däremot vänta på att komma till Angered. Bygget blev försenat och under tio år kom verket att stå utanför konstmuseet på Götaplatsen. Först 1979 placerades skulpturen i Angered nära Blå Stället. När Angereds aktivitetsstråk färdigställdes 2013 flyttades konstverket till gräsytan där det står idag. Då infriades också konstnären önskemål om att skulpturen skulle ha mycket rymd kring sig och kunna upplevas på håll.

Alexander Calder levde i USA mellan 1898 och 1976. Han startade sin yrkeskarriär som ingenjör, vilket avspeglas på olika sätt i hans konst. Mest känd är han för sina monumentala skulpturer. Den största är över 20 meter hög och gjordes för Olympiska sommarspelen i Mexico City 1968. Bland hans verk finns också innovativa mobiler, miniatyrer av cirkusföreställningar, målningar, scenkonstruktioner och mattor.

Verket De tre vingarna är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Snäckfågel

"Snäckfågel", © Eric Grate/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
"Snäckfågel", © Eric Grate/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Skulpturens abstrakta fågelform har en tydlig riktning uppåt och de ännu inte utvecklade vingarna ser ut att när som helst kunna fällas ut så att fågeln kan lätta mot skyn.

Skulpturen skapades under tidigt 1960-tal och kom på plats 1967. Vid denna tid hade konstnärens uttryck förändrats mot ett allt mer abstrakt skulpterande som troligen stämde mer överens  tidens idéer och strömningar inom konsten. Symboliskt kan verket möjligen berätta om detta, att som konstnär lämna ett invant formspråk för ett nytt och de utmaningar och möjligheter detta medför.

Snäckfågel gjordes i flera exemplar och finns bland annat i Eslöv och Sundsvall.

Konstnären Eric Grate

Eric Grate levde mellan 1896–1983 och var utbildad vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Han var professor vid Konstakademien, ledamot vid Statens konstråd och ledamot vid Thielska galleriets styrelse.

Under sin ungdom gjorde Eric Grate studieresor till Tyskland, Italien och Grekland och bodde i Paris under åren 1924–1933. Mötet med den grekiska skulpturkonsten har han själv beskrivit som en avgörande händelse för sitt skapande:

”Jag var tvungen att […] ompröva hela min inställning. Jag tror att det betydde ett reningsbad, ett klarläggande av de nödvändiga startpunkterna”.

Eric Grate har skapat flera andra offentliga konstverk i Göteborg: Bergslagsurnan, Sommaren (Ung man) och Våren.

Verket Snäckfågel är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.