By Bergsjön

Orden "Den som är blir den som var" inristade i bergväggen. Foto: Cornelia Schmidt.

Kulturhuset Bergsjöns offentliga konstgestaltning består av fyra konstverk i och utanför huset. Alla verken är skapade genom en kollektiv process.

Konstnären och stenskulptören Jelena Rundqvist fick ursprungligen uppdraget att skapa den nya konstgestaltningen, som skulle ”tas fram i dialog med den lokala kontexten”. Hon valde att arbeta deltagarbaserat, och tillsammans med kulturutövare i Bergsjön utforma flera konstverk till kulturhuset.

Gungascenen

På kulturhusets innergård står skulpturen Gungascenen, gjord av stensorten ögongnejs, som är samma sorts sten som berggrunden i Bergsjön består av. Skulpturen utgår ifrån konstnären Haky Jasims idé om en scen som går att använda både som sittplats och som scen. Till formen liknar den en gungbräda och det finns hjärtformade sittavtryck på båda ändarna.

Hus i hemlandet

Ovanför bibliotekets ”berättartrappa” svävar textilkonstverket Hus i hemlandet. I verket har en grupp kvinnor från Kvinnocenter i Bergsjön, alla med flyktingbakgrund, broderat de hem som de en gång har tvingats lämna bakom sig. Ett av husen föreställer de k-märkta husen vid Rymdtorget i Bergsjön, och representerar det nya livet i Sverige.

Zdenka Kalisky var konsthantverksledare för konstverket. Broderier av My Lay Chau, Fatumo Ali Osman, Mevluda Becic, Fatimah Wakili, Azra Muratovic, Suada Omericic, Razija Zecic, Bisera Lukacevic, Shukri Adan Farah, Vildana Hodzic och Zineta Imsirevic.

Den som är blir den som var

En del av konstgestaltningen sträcker sig utanför kulturhuset. Längs Bergsjövägen, mellan Rymdtorget och Komettorget, syns orden Den som är blir den som var inristade i bergväggen. De är skrivna av poeten och spoken word-artisten Elias Abi Jaber, och ristades in i berget av Jelena Rundqvist och stenskulptören Badr Chahoud.

Publikationen ”By Bergsjön”

I ett stenställ innanför kulturhusets entré finns publikationen By Bergsjön. I den finns texter och bilder från den kollektiva processen med att skapa konstgestaltningen. Här finns intervjuer med de medverkande konstnärerna, dikter av Elias Abi Jaber och elever på Bergsjöskolan, och texter av dansaren och statsvetaren Salem Yohannes om dansens kraft, hemmahörande och afrohår.

Publikationen är fri att hämta för alla kulturhusets besökare.

Konstgestaltningen By Bergsjön är finansierad av Higab och park- och naturförvaltningen i Göteborgs Stad genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.

Västlänken. Vä-hä-hästlänken. Elegi över ett ofullbordat projekt.

Närbild på en teckning i affischhållare. Kartbilder blandas med lösryckta citat ur rapporter och dikter.
Västlänken. Vä-hä-hästlänken. Elegi över ett ofullbordat projekt. © Klas Trollius 2021. Foto: Klas Trollius

Dikter, improviserad musik och visuella partitur är alla del av Klas Trollius processbaserade verk, som tar avstamp i bygget av Västlänken och den förändrade livsmiljö som kommer med den.

Verket är en del av ett uppdrag som åtta konstnärer från konstplattformen Skogen fick år 2019, om att göra konstnärliga undersökningar av olika aspekter av Västlänken under två år.

I verket Västlänken. Vä-hä-hästlänken. Elegi över ett ofullbordat projekt har konstnären Klas Trollius experimenterat med att blanda metoder och material, som text, musik, bild och upphittat material, och sedan kombinerat det i olika kollageliknande former.

Verket är inspirerat av litteratur, musik och konst från framförallt 1950- och 60-talet, som till exempel John Cage och Sonja Åkesson. De arbetade ofta med att kombinera fragment som bildar något nytt och oväntat. Cage lär ha arbetat utifrån idén om att vilka ljud som helst kan uppfattas som musik om de bara ordnas på ett visst sätt, medan Åkesson ofta blandade in textfragment som tycktes hämtade från nyhetstexter eller annonser i sin poesi.

Trollius har undersökt om dessa metoder kan vara relevanta att använda idag, för att på ett såväl personligt som konstnärligt och formmässigt plan bearbeta den typ av genomgripande förändringar i vardagen som ett stort stadsbyggnadsprojekt som Västlänken innebär.

Temporär placering i skivaffär

Delar av verket är temporärt placerade i skivaffären Discreet Music på Kyrkogatan i Göteborg. I en pärm som är placerad i affären finns både texter, bildmaterial och en del källmaterial, som till exempel kartor, rapporter och dikter som har inspirerat verket. Pärmen är också en blinkning till den byråkratiska dokumentation som byggprojekt likt Västlänken ofta för med sig.

På väggarna i skivaffären hänger en rad teckningar, där fragment ur rapporter och kartbilder blandas med lösryckta rader ur Trollius egna dikter. Teckningarna är gjorda på ljusbord och är kalkerade med tusch i olika lager, så att de ursprungliga texterna och bilderna blandas samman.

Teckningar som partitur

I verket ingår även ett ljudkollage. Det består av inlästa dikter tillsammans med improviserad musik. Musiken har skapats av Klas Trollius tillsammans med Cecilia Leandersson, där de med hjälp av röst, piano och klockspel har improviserat fram musik med inspiration av ljud från byggarbetsplatser. Till sin hjälp har de också använt teckningarna, som har fått fungera som ett slags visuella partitur.

Ljudkollaget går att lyssna på ovan.

Verket Västlänken. Vä-hä-hästlänken är en del av projektet ”Konst under byggtiden av Västlänken”, som syftar till att skapa konstnärliga värden för de som lever, vistas och verkar i staden under byggtiden av ett av Göteborgs största infrastrukturprojekt någonsin. Projektet är ett samarbete mellan kulturförvaltningen och trafikkontoret i Göteborgs Stad.