Dan Broström

Dan Broström © Erik Rafael-Rådberg Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

I parken vid Sjöfartsmuseet står fem porträtt av personer som på olika sätt bidragit till sjöfartens utveckling i Göteborg.

Denna typ av porträtt i form av en pelare som avslutas med ett huvud kallas ”herm”, och härstammar ursprungligen från Hermeskulten i det antika Grekland.

Porträttet av Dan Broström avtäcktes i samband med Sjöfartsmuseets invigning 1933.

Dan Broström var en svensk skeppsredare och politiker som levde mellan 1870 – 1925. Han är kanske den mest publikt kända bland de fem porträtterade personerna utanför Sjöfartsmuseet, kanske främst på grund av sin ledande ställning i Axel Broström & Son, som han tog över efter sin far Axel Broström. Från 1905 och fram till sin död 1925 var Dan Broström ensam ägare till företaget (som därefter övertogs av hans son Dan-Axel Broström 1915 – 1976).

Dan Broström, som avled endast 55 år gammal i en bilolycka, var verksam som ledamot i ett stort antal styrelser. Han var verkställande direktör för AB Svenska Ostasiatiska Kompaniet, 1906 – 1911 riksdagsman, samt ledamot av Göteborgs stadsfullmäktige 1901 – 1916.

Sjöfartsmuseet byggdes efter att det broströmska bolaget Tirfring donerat en miljon kronor.

I samband med att Sjöfartsmuseet genomgick en omfattande ny- och ombyggnation som stod klar 2022 fick porträttet av Dan Broström en ny placering i parken.

Porträtterat Chapman och Lind

Porträttet av Dan Broström är skapat av konstnären Erik Rafael-Rådberg, som föddes 1881 i Kristinehamn, Värmland. Han var inredningsarkitekt och konstnär, och elev till den kände skulptören Christian Eriksson.

Han har även utfört hermen av Fredrik Henrik af Chapman, också den vid Sjöfartsmuseet, och skapat en bronsstaty föreställande Jenny Lind, placerad på Djurgården i Stockholm.

Erik Rafael-Rådberg avled 1961 i Kristinehamn.

W.R Lundgren

WR Lundgren © Arvid Bryth Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

I parken vid Sjöfartsmuseet står fem stycken porträtt av personer som på olika sätt bidragit till sjöfartens utveckling i Göteborg.

Denna typ av porträtt i form av en pelare som avslutas med ett huvud benämns ”herm” och härstammar ursprungligen från Hermeskulten i det antika Grekland.

Wilhelm R. Lundgren (1856-1914)  gick till sjöss i unga år och utbildade sig senare till styrman och sjökapten i Göteborg. Tillsammans med redaren Justus A. Waller bildade han 1887 rederiet Concordia och senare även Rederi AB Nike. Han var också delaktig i tillkomsten av Rederi AB Transatlantic, Svenska Amerika Linjen, Svenska Sydafrikalinjen samt Svenska Australlinjen.

År 1906 bildade han Sveriges Redareförening och han medverkade också i arbetet med tillkomsten av Sjöfartsmuseet i Göteborg.

Lundgren verkade också politiskt och satt i stadsfullmäktige i Göteborg och var  riksdagsman 1910-11.

Flera stiftelser som bär hans namn tillkom efter hans död på initiativ av hans hustru Martina Lundgren: Stiftelsen Wilhelm Lundgrens minne för bostadshjälp åt personer inom sjöfartsnäringen i Göteborg, Stiftelsen Wilhelm och Martina Lundgrens Vetenskapsfond och Stiftelsen Wilhelm och Martina Lundgrens Understödsfond.

Konstnären Arvid Bryth (1905-1997) har utöver två av hermerna vid Sjöfartsmuseet i Göteborg även gjort gestaltningar till ett flertal kyrkor i Sverige.

I samband med att Sjöfartsmuseet genomgick en omfattande ny- och ombyggnation som stod klar 2022 fick porträttet av W.R. Lundgren en ny placering i parken.

Fågelberget

Fågelberget © Bertil Malmstedt/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

På en stor gavelvägg av tegel har konstnären Bertil Malmstedt skapat en boplats för sina stiliserade fåglar i bränd lera.

Från hål i tegelväggen tittar nyfiket ett antal fåglar fram. Kanske ligger de och ruvar på sina ägg eller väntar de spanande ut för att se om deras partner är på inflygning med mat till fågelungarna?

Oavsett vad man tänker så är det en underfundig och humoristisk gestaltning.

Konstnären Bertil Malmstedt är född 1926 i Jönköpings län. Han är verksam som målare, tecknare, grafiker och skulptör. Utbildad Slöjdföreningens skola i Göteborg (nuvarande Högskolan för Design och Konsthantverk) och vid Valands konstskola i Göteborg 1951-55 där han hade Nils Wedel och Endre Nemes som lärare.

Fabler

Fabler © Ragnhild Alexandersson/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

De tretton figurerna som tillsammans skapar konstverket Fabler finns vid husportarna på Annas gård i Högsbo.

De små bronserna är skapade av konstnären Ragnhild Alexandersson som i samma område har gjort skulpturen Älg. Alla konstverk hör formmässigt ihop. Bilderna visar en av de tretton entréskulpturerna.

Skulptören Ragnhild Alexandersson är född 1947 och utbildad på Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. Hon finns representerad på bland annat på Moderna museet i Stockholm och Röhsska museet i Göteborg. I mycket av hennes konst märks hennes intresse för geologi och inspiration från resor till Mali i Västafrika och till Egypten.

Hon har även skapat verken Långa benet före och Lätt som en plätt som finns runtom i Göteborg.

Fågelbad

Fågelbad © Kent Karlsson/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

Ett sjömärke med musikalisk tematik som också fungerar som ett fågelbad står sedan mitten av 1990-talet i bostadsområdet i Högsbohöjd.

Översta stenblocket är  lätt urholkat och därav titeln som berättar att det även är ett fågelbad. I fördjupningen är en fiol uthuggen, kanske som en symbol för fågelsången från de badande fåglarna?

Skulpturen som är utförd i två olika sorters granit, en röd och en svart, var tänkt att placeras uppe på en höjd. Konstnären tänkte sig då att den skulle påminna om en kummel (ett sjömärke som använts ända sedan vikingatid och som består av stenar staplade på varandra, under senare tid vanligtvis vitmålade), men av olika orsaker fick verket en annan placering vilket naturligtvis påverkar verkets uttryck.

På fotografierna ser man att det skett en förskjutning av de fyra översta stenblocken.

Kent Karlsson, född 1945 i Göteborg, är en svensk målare och skulptör. Han utbildade sig på Konstindustriskolan och Konsthögskolan Valand i Göteborg och senare på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han har varit verksam som professor i måleri vid Konsthögskolan Valand, Göteborgs universitet och gästprofessor vid Tokaiuniversitetet i Japan.

Verket ägs och förvaltas av Bostads AB Poseridon, Göteborg.

Älg

Älg © Ragnhild Alexandersson/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

På en liten trädbevuxen kulle på en innergård i Högsbohöjd står denna ”Djurens konung” och blickar ut över sitt revir.

En drygt två meter hög älg i brons med pussmun är kanske ett oväntat inslag i denna miljö?  Älgen är gestaltad i mjuka lekfulla former som kanske i viss mån förtar det eventuellt hotfulla i hans uppenbarelse.

Skulptören Ragnhild Alexandersson är född 1947 och utbildad på Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. Hon finns representerad på bland annat på Moderna museet i Stockholm och Röhsska museet i Göteborg. I mycket av hennes konst märks hennes intresse för geologi och inspiration från resor till Mali i Västafrika och till Egypten. Ragnhild Alexandersson har även skapat de offentliga konstverken Långa benet före, Lätt som en plätt och Fabler som alla finns i Göteborg.

Verket Älg är beställt och bekostat av Bostads AB Poseidon.

Hästhuvud

Hästhuvud © Ida isaksson-Sillén/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

Mellan två bostadshus i Högsbo står ett verklighetstroget återgivet hästhuvud av granit och brons.

På en sockel gjord av tre olika slags granit är Ida Isaksson-Silléns skulptur Hästhuvud placerad. Från ena sidan ser man hästhuvudet, i patinerat brons, i siluett och på andra sidan upptäcker man att hästens nacke och hals är uppbyggd av två sammanfogade granitblock.

Den Stockholmsbaserade konstnären Ida Isaksson-Sillén föddes 1933 och är utbildad vid konsthögskolan Valand i Göteborg. Hon arbetar med flera olika material och utforskar ofta rum och rörelse i sina verk. Förutom Hästhuvud finns Isaksson-Silléns skulptur Acceleration i Vasaparken.

Verket ägs och förvaltas av Bostads AB Poseidon, Göteborg.

Flora och Fauna

Flora och Fauna © Sara Nilsson/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

Framför entrén till Västerhedsskolan i Högsbohöjd står Sara Nilssons tvådelade gestaltning. 

På varsin rund mosaikklädd sockel ser vi två mindre figurer i omålad aluminium. Bägge figurerna har människokropp men huvudformen får en att tänka på en björn och en räv. Den ena figuren har en bok uppslagen i knät, medan den andra sitter och betraktar omgivningen med sin ryggsäck på ryggen.

På sockeln Flora syns ett antal exempel på växter från svensk natur. På Fauna ser vi exempel från djurriket, som skata, varg, lokatt, orm och krabba.

Konstnären Sara Nilsson är född 1978 och utbildad på KV konstskola, Göteborgs konstskola och konstfack i Stockholm. Hon inledde sin bana med målningar inspirerade av 60- och 70-talsrörelser som gröna vågen, proggen, flower power och hippiekulturen. Senare blev hennes kännetecken minutiöst formade skulpturer av slätmålad papier maché.

Flora och Fauna är beställd och finansierad av Lokalförvaltningen i Göteborg.

En röst från havet

En röst från havet © Magnus Persson/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

En rocka eller överdelen på  ett större havsdjur? Magnus Perssons skulptur får en att ganska direkt associera till någon slags havslevande organisk livsform.

Denna klappvänliga och strömlinjeformade skulptur i polerad granit, är placerad på ett större och grövre hugget stenblock i bostadsområdet Kyrkbyn på Hisingen.

Konstnären Magnus Persson är född 1945 och har utfört ett flertal offentliga konstgestaltningar runt om i Sverige. Han är representerad på bland annat Nationalmuseum, Värmlands museum, Eskilstuna museum och Skövde konstmuseum.

Verket ägs och förvaltas av Bostads AB Poseidon, Göteborg.

Game Changer

Game Changer © Michael Johansson/Bildupphovsrätt 2019. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2019

Alla som varit i en idrottshall känner säkert igen alla de banmarkeringar i olika färger som täcker golvet och markerar gränserna för olika sportaktiviteter.

Konstnären Michael Johansson har i sin konstgestaltning av Nya Lundenhallen valt att lyfta ut delar av dessa banmarkeringar och placera dom på två av idrottshallens väggar.

Gestaltningen tar effektivt tag i de stora väggytorna genom att spela de olika färgerna och formerna mot varandra och berättar samtidigt på ett underfundigt vis vad som försiggår på insidan av väggarna.

Michael Johansson är född 1975 i Trollhättan. Han har gjort sig känd för sina installationer och skulpturer ofta skapade av återvunnet material från loppmarknader. I sina pusselliknande verk sammanfogar han sedan ihop föremålen till en ny helhet, sammanfogade med millimeterprecision.

Verket ägs och förvaltas av Idrotts- och Föreningsförvaltningen i Göteborg.

Verket Game Changer är finansierat genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.