Konstnärerna Camilla Akraka och Linnéa Jonsson har skapat ”Urd, Skuld och Verdandi – nornornas port” som invigs utanför Gamla Ullevi i Göteborg den 29 oktober.
Berätta om er konstgestaltning – vad har ni skapat?
– Vi har skapat en skulptur som är en hyllning till svensk damfotboll. Den uppmärksammar vad damfotbollen i Sverige har åstadkommit genom tiderna och vad den åstadkommer just nu. Tanken är att den ska bidra till att synliggöra dam- och flickfotbollen som rörelse, för aktiva och för andra.
– Skulpturen är en slags tredelad port som består av olika komponenter och där vi använder ett allegoriskt formspråk. Porten utgörs av tre stag: stora kvinnofigurer i silhuett, fotbollsspelare som sträcker armarna uppåt och bakåt, kanske som vid ett inkast. De är gjutna i järn. I verkets krona finns tre urdjur som tycks bekämpa motvindar från alla håll, och i centrum allra högst upp, finns en gyllene boll.
– Porten kan samla människor från olika håll in till samma centrum, trots att de har olika bakgrund och kommer med olika berättelser. Vi tänker även på porten som en kraftstation eller kanske som ett stilla rum i ögat av stormen, en plats att samlas på inför ett danande motstånd.
Vad är viktigt för er i relationen mellan konsten och människorna som möter den?
– Uppdraget var att göra en gestaltning för svensk damfotboll och att även förhålla sig till den kollektiva ansats som damfotbollen besitter. För oss har det varit viktigt att försöka synliggöra det. Vi hoppas att verkets olika delar väcker nyfikenhet som kan locka till tankar om damlandslagets kamp och kvinnors kamp, men även om gemenskapen inom sporten.
– Vi tyckte också att det var intressant att lyfta hur berättelser genom tiderna är del av en plats och att de sedan, på ett eller annat sätt, påverkar alla som vistas där. De som vistas där blir också en del av berättelserna, precis som flicklagen från Jitex och Gunnilse blivit en del av ”Urd, Skuld och Verdandi – nornornas port” genom spelarnas skoavtryck i fundamentet.
Hur har ni arbetat med att ta er an platsen när ni skapat konstverket?
– Den har en stor inverkan på gestaltningen av verket. Gunnar Grens plats är redan en samlingsplats och en del av uppdraget var att förhålla sig till den befintliga skulpturen som föreställer just Gunnar Gren.
– Vi var måna om att ge det nya verket en autonomitet och en oberoende värdighet och samtidigt skapa ett dynamiskt samspel med Jan Steens skulptur. ”Gunnar Gren” kan man röra sig runt och betrakta, men nornornas port är öppen att gå in i och röra sig igenom på olika sätt. ”Urd Skuld och Verdandi – nornornas port” har därför potentialen att inbegripa flödet som platsen redan besitter. De monumentala kvinnokropparna är också utformade så att de har ett visst släktskap med arenans pelare, fast åt motsatt håll, de blir därigenom en slags arena utanför arenan.
Konstgestaltningen finansieras genom Charles Felix Lindbergs donationsfond.