Inköpen till Göteborgs Stads konstsamling baseras på konstnärers sakkunskap. I höst axlar Maral Mavizi och Ruben Risholm uppdraget som rådgivande konstkonsulter.
Göteborg Konst rekryterar varje år externa konstkonsulter bland stadens yrkesverksamma konstnärer. De besöker gallerier, konsthallar och andra lokala plattformar för samtida konst och väljer ut verk till samlingen.
Konstverken placeras senare ut på äldreboenden, kontor, skolor och andra arbetsplatser inom staden.
Maral Mavizi: ”ärofyllt att vara med och bestämma”
Maral Mavizi (född 1995) är en av de två konstnärer som i höst påbörjar uppdraget som sakkunnig rådgivande konstkonsult på Göteborg Konst.
– Det är en spännande roll och det känns ärofyllt att få vara med och bestämma vad som ska synas och vilka röster som ska höras i stadsbilden, säger hon.
Maral Mavizi är född och uppvuxen i Sverige, med föräldrar från Iran. Hon har studerat måleri vid Göteborgs konstskola och har en kandidatexamen från Umeå konsthögskola. I dag arbetar hon som konstpedagog och med sitt eget konstnärskap – som ofta handlar om att befinna sig mellan platser, människor och identiteter.
– Jag intresserar mig för de stora känslorna, det poetiska, det som skaver och slår en hårt i magen. Det behöver inte nödvändigtvis synas i det stora och färgstarka utan jag tycker mig se allt detta även i det tysta och skira. Som konstkonsult hoppas jag kunna lyfta konstnärskap som kanske inte har ett självklart utrymme. Konst som behöver höras och ta plats i Göteborg, säger Maral Mavizi.
Ruben Risholm: ”jag vill lita på min intuition”
Höstens andra konstkonsult heter Ruben Risholm (född 1993). Han har en masterexamen från konsthögskolan i Malmö och arbetar främst med skulptur i trä och keramik, samt med teckning.
– I min konst arbetar jag mycket med känslor som saknad, kärlek och nostalgi. I uppdraget som konstkonsult vill jag lita på min intuition, samtidigt som konstens tankeinnehåll ändå alltid kommer att ha betydelse, säger Ruben Risholm.
Han ser fram emot att få vara med och påverka valet av konst i offentliga rum, där folk arbetar, bor eller studerar.
– När jag tittar på konsten kommer jag att lägga vikt vid de konstnärliga gesterna i mötet med materialen och konstverkens närvaro, inte minst känslomässigt. Jag tror att det är aspekter som kan spela roll för hur konsten påverkar andra där den slutligen blir placerad, säger Ruben Risholm.
Här kan du läsa mer om hur inköpen till stadens konstsamling går till.