Tre frågor till Kasra Alikhani

Bild från processen för "Centrum" av Kasra Alikhani. Foto: Kasra Alikhani.

Konstnären Kasra Alikhani har skapat verket ”Centrum” till Jubileumshuset vid Selma Lagerlöfs torg.

Selma Lagerlöfs Torg och området längs Litteraturgatan på Hisingen genomgår den största omvandlingen på över 50 år. Här växer Selma stad, med bland annat 1700 nya bostäder, fram. Konstnären Kasra Alikhani har tagit fram en konstgestaltning till Jubileumshuset vid Selma Lagerlöfs torg.

Berätta om din konstgestaltning – vad har du skapat?

– ”Centrum” består av ett videoverk som visas bakom ett bakvänt titthål på en av Jubileumshusets ytterdörrar. Ovanför dörren har en glasruta lagts till som ett lager i det befintliga fönstret. I den har konturerna av kartan från Göteborgs första stadskärna skurits ut. Varje skymning tänds ett brandgult sken genom rutan samtidigt som videoverket sätts i gång bakom dörrögat.

– Videon visar en långsam rotation runt en modell av torgets första centrumanläggning. Modellen har jag byggt utifrån originalritningar av centrumanläggningen från 1969.  Vi följer skuggan av Nils Holgerssons gås som en gång symboliserat torget men här tycks ha fastnat i en cirkel runt centrumanläggningen.

Vilka teman eller frågor är centrala i konstverket?

– Båda bilderna, den i fönsterrutan och den bakom dörrögat, visar förgångna framtidsvisioner. Eftersom byggnaden heter Jubileumshuset har jag tänkt mycket på Göteborgs bild utåt och jubileets framtidsanda och tillbakablickande.

– Verket påminner om att en och samma plats kan rymma många tidslager med förhoppningar om framtiden som sett helt olika ut. Vilka berättelser trängs bort och vad väljer vi att sätta i centrum för jubileet? Jag har valt att lyfta miljonprogrammets centrumanläggning, som spelat en viktig roll i kulturen som producerats här och i stadens historia. 

Vad är viktigt för dig i relationen mellan din konst och människorna som möter den?

– Vid första anblick ser verket bara ut som ett krossat fönster. Fönstret fungerar som berättelsens anslag som kan fördjupas av betraktaren själv. Jag tyckte det var viktigt att i stället för storslagenhet välja en lågmäld dramatik som bjuder in till nyfikenhet och att förbipasserande aktivt får välja att upptäcka mer. Själva tittandet blir också något som väcker nyfikenhet hos andra som ser en kika. 

Familjebostäder i Göteborg har beställt konstgestaltningen och Göteborg Konst har lett processen. Konstgestaltningen finansieras av enprocentregeln, som innebär att när Göteborgs Stads bolag och förvaltningar gör nyinvesteringar i byggprojekt ska de avsätta en procent av byggkostnaden till konst.