Konstnären Anna Ekman har vunnit uppdraget om att skapa konst till Kortedalas nya simhall. I gestaltningen arbetar hon med byggnadens fönster, väggar och platsen utanför för att skapa associationer till naturen och ett flöde genom simhallen.
Kortedala ska få en modern simhall för simundervisning, simidrott för ungdom och motionsverksamhet. Det är en del av stadens arbete för ökad simkunnighet och folkhälsa, och simhallen planeras stå klar vid årsskiftet 2026/2027.Förra året kunde därför konstnärer anmäla intresse för att skapa konst till platsen. Tre konstnärer bjöds in att ta fram var sitt skissförslag och sedan utsåg en sakkunnig jury upphandlingens vinnare.
Anna Ekman vann med sitt skissförslag ”Där floden möter havet”.
Lyfter människans relation till naturen, floder och hav
Gestaltningen utgår från naturen och livet i vattnet, hur olika vatten hör samman och är förbundna med varandra genom tid och rum. Tanken är att skapa ett sammanhang som handlar om människors relation till naturen, floder och hav, då och nu. Och att på så sätt väcka lust och nyfikenhet för att utforska vattenvärlden.
– Jag har velat ge gestaltningen en förankring i naturen som omger simhallen. Floden, bergen och havet finns närvarande i fotografierna, men var de geografiskt finns placerade är mer öppet. Jag vill att de ska vara platser som alla kan drömma sig bort till, samtidigt som jag har tänkt på det ekologiska perspektivet med livet som behöver värnas i flod och hav, säger Anna Ekman.
Associationer till japansk traditionell arkitektur
Vid gångstigarna upp mot simhallen ska rosa släta granithällar från Bohuslän placeras ut. Vid sidan av stigen kommer en bronsskulptur av en halvöppen blåmussla att stå, cirka en och en halv meter hög. Den har en polerad insida som reflekterar ett gyllene ljus när den på kvällstid belyses underifrån. På entrétorget placeras ytterligare ett liggande musselskal i brons.
– Den nya simhallens långsträckta lätta träbyggnad gav mig associationer till japansk traditionell arkitektur. Vissa spår av den tanken har jag tagit med mig i gestaltningsförslaget: naturelementen i parken kan påminna om en zenträdgård och gestaltningarna i fönstren är naturligt uppdelade i paneler likt äldre japanska tuschmålningar, säger Anna Ekman.
Vattendrag en återkommande del i de fotografiska motiven
I de bearbetade landskapsfotografier från 1800-talet som trycks på glasen blir vattendrag en återkommande del av motivet. Det största trycket blir på fönsterväggen vid bassängen, där flera glas tillsammans bygger upp en vy med berg vid horisonten och växter i silhuett i förgrunden.
– Vatten är ljus. Det visade redan de allra första fotograferna i sina bilder av olika landskap med vatten. Genom fotografiet fångas reflektionen i den stilla eller rörliga vattenytan. I gestaltningen har jag velat leka med transparensen och blåheten i landskapen med vatten och skapa en tidlös närvaro i fotografierna.
– För att återkoppla till det historiska perspektivet har jag också använt mig av en av de äldsta fotografiska metoderna för att trycka bilder, cyanotypi, i fotogram av vattenväxter på trä inne i simhallen. Där får solen framkalla avtrycket av till exempel tång på en bestruken yta. Men ljuset spelar även roll i bronsrelieferna längs väggen i korridoren där avgjutningar från bottnar i flod och hav speglas i fönstren mittemot, säger Anna Ekman.
Om konstnären
Anna Ekmans gestaltningar tar ofta utgångspunkt i historiska landskap och den fotografiska metoden. Genom experiment med ljus och materialitet skapar hon rumsliga verk som öppnar upp för frågeställningar kring tid, minne och perception. Hon var en av initiativtagarna till projektet Les archives suédoises som utgått från glasnegativ från de svenska missionsfälten i DR Kongo, och har under senare år arbetat med olika offentliga gestaltningar.
Hon finns representerad i samlingar hos exempelvis Moderna museet och Malmö Konstmuseum, och har bland annat ställt ut på Kiasma i Helsingfors och Musée d’Art Contemporain i Kinshasa. Anna Ekman tog sin masterexamen vid Konsthögskolan i Malmö och är verksam i Stockholm.
Enprocentregeln finansierar konsten
Konsten i Kortedalas simhall finansieras genom enprocentregeln. Regeln innebär att när Göteborg Stads bolag och förvaltningar nyinvesterar i byggprojekt ska de avsätta en procent av byggkostnaden till konst.
Idrotts- och föreningsförvaltningen är uppdragsgivare och stadens konstenhet, Göteborg Konst på kulturförvaltningen, processleder projektet.
Kortedalas simhall beräknas stå klar vintern 2026/2027 och konstgestaltningen ska vara färdig samtidigt. Tidplanen är preliminär.