Katedral 1

Katedral. © Arne Jones/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016
Katedral. © Arne Jones/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2016

Arne Jones, ”Katedral 1” är ett av konstnärens mest kända verk och som även innebar Arne Jones konstnärliga genombrott.

Verket som utfördes under åren 1947-51, finns i flera exemplar runt om i Sverige.

1952 placerades verket på Flatåsplatån, en högt belägen plats ovanför bostadshusen, så att den kunde beskådas från flera håll. Allteftersom tiden gick växte buskar och träd upp och skymde verket, dessutom innebar den undanskymda placeringen att verket utsattes för vandalisering. 2004 placerades ”Katedral 1” på sin nuvarande plats efter att den blivit renoverad.

Verket köptes in 1952 av dåvarande Göteborgs Bostads AB, numer Bostadsbolaget.

Inte långt från ”Katedral 1”, står det andra av de två verk av Arne Jones, som finns i Göteborg, ”Universum” på Frölunda Torg.

Läs mer om Arne Jones (lexikonett amanda).

Universum

Universum. © Arne Jones/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist
"Universum". © Arne Jones/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist

Alldeles utanför Ungdomens hus på Frölunda torg står en spiralformad och rymdinspirerad skulptur. Ett tema som var extra aktuellt när verket först kom på plats, två år före Apollo 11 landade på månen.

Universum avtäcktes 1967, ett år efter invigningen av Frölunda torg, som då var Nordens största köpcentrum under tak. Verket är en abstrakt skulptur skapad av Arne Jones. Det kallas ibland också Ställbart Universum, troligtvis för att bultarna och ringarna ger sken av att kunna justeras och vridas efter egen smak.

2009 plockades skulpturen ner då torget skulle renoveras. Under förvaringen stals de tre inre ringarna. Skulpturen var därför inte komplett när renoveringen var klar, men sattes ändå upp i väntan på de stulna delarna ersattes. Det visade sig inte vara helt lätt, bland annat för att det var okänt vilken metallegering som använts i originalet. I november 2014 kom de saknade komponenterna till sist på plats och Universum blev komplett.

Ville ta konsten ut i staden

Skulptören Arne Jones levde 1914 och 1976 och är mest känd för sina abstrakta skulpturer, många med liknande rörelseenergi. Han utvecklade sina skulpturer från en grundform, som kunde byggas upp och varieras på olika sätt. Ofta kombinerade han moderna material med ett klassiskt tema.

Arne Jones ingick i konstnärsgruppen 1947 års män, som ville ta konsten ut i det offentliga rummet – något som låg i tiden.  1947 var samma år som Statens konstråd fick en årlig budget för att arbeta med enprocentregeln, som tillkommit tio år tidigare. Den innebär att en procent av kostnaderna i alla statliga och kommunala byggprojekt ska avsättas för konst.

Efter studier på Kungliga konsthögskolan i Stockholm och många år som verksam konstnär blev Arne Jones i slutet av 60-talet professor på Konstakademin. 1968 var han en av dem som representerade Sverige på Biennalen i Venedig. Hans kanske mest kända verk är Katedral 1, som finns uppsatt i Göteborg och i Västertorp, Stockholm. På frimärken från 1978 finns hans skulptur Rum utan filial. Titeln är en ordlek utifrån vännen Lars Ahlins novell Huset har ingen filial.