Minnesmärke – Raoul Wallenberg

Minnesmärke - Raoul Wallenberg © Charlotte Gyllenhammar/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
Minnesmärke - Raoul Wallenberg © Charlotte Gyllenhammar/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014

I Hagaparken mellan Vasastaden och Haga sover två utmärglade pojkar insvepta i en stor rock. Betongskivan de lutar sig mot täcks av ett svartvitt foto av en ung Raoul Wallenberg.

Charlotte Gyllenhammars verk ska påminna om historiens tragedier, men också om att inte tappa tron på den enskilda människans möjligheter att göra skillnad.

Motivet med de två sovande pojkarna skulle antagligen kunna vara hämtade från flera platser i Europa under andra världskriget. Den unge Raoul Wallenberg som är avbildad på den nästan tre meter höga betongtavlan har ännu inte utfört den historiska gärning vi minns honom för.

Raoul Wallenberg var en svensk arkitekt, affärsman och diplomat. Han skickades av den svenska regeringen till Budapest. Med hjälp av speciella skyddspass räddade han tusentals ungerska judar från nazisterna och Förintelsen i slutet av andra världskriget. När Ungern invaderades av sovjetarmén 1945 arresterades Wallenberg och fördes till Moskva.

Vad som hänt med honom därefter är okänt och runt om i världen hyllas han för sin insats. Gator och torg bär Raoul Wallenbergs namn. I USA är han avbildad på ett frimärke. Han står staty i London och Buenos Aires och är ihågkommen med minnesmonument bland annat i London, utanför FN-högkvarteret i New York och i Wallenbergs födelseort Lidingö.

Varför finns det så få Raouls?

2001 invigdes Wallenbergmonumentet i Stockholm och samma år beslöt Göteborgs Stad att det skulle uppföras ett i Göteborg. En skisstävling utlystes och av fem deltagande konstnärer valdes Charlotte Gyllenhammars förslag. I maj 2007 invigdes minnesmärket i Hagaparken av FN:s före detta generalsekreterare, Kofi Annan.

I sitt invigningstal lyfte han vårt individuella ansvar och hur lätt det är att blunda för andras lidande så länge vi själv inte är hotade. Han ställde också frågan varför det inte funnits fler som Raoul:

“It is fitting that we gather here today to honor Raoul. A unique and courageous individual who in the midst of unimaginable brutality found the strength, imagination and selflessness to protect the vulnerable and the threatened – the Jews of World War II Hungary.

The horrors of the war were not hidden; many were aware and yet.
I cannot think of him without posing the question ’Why were there so few Raouls?’

The evil that Raoul fought, like todays’s human rights causes, is not a matter for attribution. Or a problem for others. It is about personal responsibility and the need for each of us to think what we do, rather than seeking to shift the blame to some one else. It is a universal fight.

Let us remember that the Nazi officers were for the most part educated people, like you and me. Yet they were apparently at ease in their role. This should remind us how easy it is to blind ourselves to the suffering of fellow creatures, so long as our own comfort and security are not threatened.

Nazism was defeated about sixty years ago. But moral blindness is ever present. – Let us not close our eyes to crimes that shame us all. That is Raoul’s legacy. Inspired by his actions, let us fight against exploitation and oppression and stand up for freedom and human dignity. The battle for freedom and justice is never hopeless, but it is never finally won. Every morning we must wake up ready to fight again.”

En svävande ek

Konstnären Charlotte Gyllenhammar föddes 1963 i Göteborg och startade sin karriär som målare, men bytte efter sina avslutande studier vid the Royal College of Art i London inriktning till skulptur och installation. 1995 utnämndes hon till professor vid Konsthögskolan i Malmö.

1993 slog hon igenom på den svenska konstscenen med en upp och nedvänd ek, svävande över Drottninggatan i centrala i Stockholm. Konstverket med titeln Dö för dig fick en enorm uppmärksamhet. Efter detta följde flera innovativa verk och installationer.

I sin konstnärliga produktion har Gyllenhammar undersökt ämnen som identitet, gränsen mellan offentligt och privat, minnen, ofrihet och hotbilder. Gyllenhammar är representerad vid många stora nordiska, europeiska och nordamerikanska samlingar, bland annat Moderna Museet i Stockholm och the National Museum of Women in the Arts i Washington D.C.

Verket Minnesmärke – Raoul Wallenberg är bekostat av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.