Tidkrets

"Tidkrets" © My Lindh, 2021. Foto: Hampus Bovbjerg Grip.

Verket ”Tidkrets” består av två uppvärmda sittmärken i brons infällda i trappan mot Radiotorget, och en skulptur med solceller som värmer upp sittmärkena.

Sittmärkena är lämnade av två boende vid Radiotorget: en 95-åring som bott där sedan det byggdes på 50-talet, och ett tioårigt barn som just flyttat in i ett av husen som byggdes vid torget när konstgestaltningen tillkom.

Om du sätter dig på ett märke kan du värmas upp av det och bli en del av en krets genom tid och rum, via energin från solen såväl som från dem som lämnat sina avtryck.

Konstnären My Lindh är baserad i Stockholm och utbildad vid bland annat Konstfack i Stockholm och Valand i Göteborg. Hennes konst berör ofta teman som det lokala och det platsspecifika, gärna på ett interaktivt sätt där betraktarens rörelser eller kropp blir en del av verket.

Verket Tidkrets är finansierat genom enprocentregeln.

En krävande kompis

"En krävande kompis" © Max Ockborn 2022. Foto: Hampus Bovbjerg Grip

[OBS Verket är tillfälligt borttaget, på grund av en skada.]

På Selma Lagerlöfs torg står en säregen figur som har armarna utsträckta. Vad kräver den av dig?

Skulpturen är gjuten i aluminium efter en förlaga skapad av en blandning av upphittat material: träbitar, skruvar och muttrar, rester av gamla möbler, ekollon och kottar.

En bit bort står vänskulpturen En orolig kompis.

Konstnären Max Ockborn har berättat om sina verk:

”Skulpturerna är porträtt av personer som jag sett eller mött, ibland flera i en. Jag hoppas att kompisarna kan umgås med de människor som använder torget och hålla dem sällskap, och att de som bor i området kan känna att skulpturerna vakar lite över dem.”

Kompisarna står på Selma Lagerlöfs torg i stadsdelen Backa. Kanske finns här även en koppling till Selma Lagerlöfs berättelser, som befolkas av spöken och troll och andra nästan mänskliga varelser.

Konstnären och skulptören Max Ockborn är född 1983 och utbildad vid Konsthögskolan i Malmö. Centrala teman i hans konstnärskap är att genom sin gestaltning försöka nå en djupare förståelse för såväl människor och djur som växter och ting. Hans skulpturer tar ofta form genom diverse upphittat och återbrukat material.

En krävande kompis är finansierad genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.

En orolig kompis

"En orolig kompis" © Max Ockborn 2022. Foto: Hampus Bovbjerg Grip

På Selma Lagerlöfs torg står en säregen figur som ser ut att ha armarna tryckta mot bröstet. Vad är den orolig för?

Skulpturen är gjuten i aluminium efter en förlaga skapad av en blandning av upphittat material: träbitar, skruvar och muttrar, rester av gamla möbler, ekollon och kottar.

En bit bort står vänskulpturen En krävande kompis.

Konstnären Max Ockborn har berättat om sina verk:

”Skulpturerna är porträtt av personer som jag sett eller mött, ibland flera i en. Jag hoppas att kompisarna kan umgås med de människor som använder torget och hålla dem sällskap, och att de som bor i området kan känna att skulpturerna vakar lite över dem.”

Kompisarna står på Selma Lagerlöfs torg i stadsdelen Backa. Kanske finns här även en koppling till Selma Lagerlöfs berättelser, som befolkas av spöken och troll och andra nästan mänskliga varelser.

Konstnären och skulptören Max Ockborn är född 1983 och utbildad vid Konsthögskolan i Malmö. Centrala teman i hans konstnärskap är att genom sin gestaltning försöka nå en djupare förståelse för såväl människor och djur som växter och ting. Hans skulpturer tar ofta form genom diverse upphittat och återbrukat material.

En orolig kompis är finansierad genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.

By Bergsjön

Orden "Den som är blir den som var" inristade i bergväggen. Foto: Cornelia Schmidt.

Kulturhuset Bergsjöns offentliga konstgestaltning består av fyra konstverk i och utanför huset. Alla verken är skapade genom en kollektiv process.

Konstnären och stenskulptören Jelena Rundqvist fick ursprungligen uppdraget att skapa den nya konstgestaltningen, som skulle ”tas fram i dialog med den lokala kontexten”. Hon valde att arbeta deltagarbaserat, och tillsammans med kulturutövare i Bergsjön utforma flera konstverk till kulturhuset.

Gungascenen

På kulturhusets innergård står skulpturen Gungascenen, gjord av stensorten ögongnejs, som är samma sorts sten som berggrunden i Bergsjön består av. Skulpturen utgår ifrån konstnären Haky Jasims idé om en scen som går att använda både som sittplats och som scen. Till formen liknar den en gungbräda och det finns hjärtformade sittavtryck på båda ändarna.

Hus i hemlandet

Ovanför bibliotekets ”berättartrappa” svävar textilkonstverket Hus i hemlandet. I verket har en grupp kvinnor från Kvinnocenter i Bergsjön, alla med flyktingbakgrund, broderat de hem som de en gång har tvingats lämna bakom sig. Ett av husen föreställer de k-märkta husen vid Rymdtorget i Bergsjön, och representerar det nya livet i Sverige.

Zdenka Kalisky var konsthantverksledare för konstverket. Broderier av My Lay Chau, Fatumo Ali Osman, Mevluda Becic, Fatimah Wakili, Azra Muratovic, Suada Omericic, Razija Zecic, Bisera Lukacevic, Shukri Adan Farah, Vildana Hodzic och Zineta Imsirevic.

Den som är blir den som var

En del av konstgestaltningen sträcker sig utanför kulturhuset. Längs Bergsjövägen, mellan Rymdtorget och Komettorget, syns orden Den som är blir den som var inristade i bergväggen. De är skrivna av poeten och spoken word-artisten Elias Abi Jaber, och ristades in i berget av Jelena Rundqvist och stenskulptören Badr Chahoud.

Publikationen ”By Bergsjön”

I ett stenställ innanför kulturhusets entré finns publikationen By Bergsjön. I den finns texter och bilder från den kollektiva processen med att skapa konstgestaltningen. Här finns intervjuer med de medverkande konstnärerna, dikter av Elias Abi Jaber och elever på Bergsjöskolan, och texter av dansaren och statsvetaren Salem Yohannes om dansens kraft, hemmahörande och afrohår.

Publikationen är fri att hämta för alla kulturhusets besökare.

Konstgestaltningen By Bergsjön är finansierad av Higab och park- och naturförvaltningen i Göteborgs Stad genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.

Column 001

Column 001 © Anton Alvarez, 2022. Foto: Anton Alvarez.

En orange pelare sticker ut i ett bostadsområde nära Askimsbadet. Nästan fem meter hög reser den sig från marken som ett utropstecken.

Pelaren är gjord av keramik med en stålkonstruktion inuti och har en stark orange färg som står i kontrast till himlen, skogen och husfasaderna runtomkring.

Den påminner om en klassisk kolonn, ett tidlöst och välkänt arkitektonisk element. Men här är formen böjd och organisk, samtidigt som den ser ut att vara gjord av flera på varandra staplade delar. Ihop med den lekfulla, starka färgen gör det att kolonnen blir något helt annat än sin antika föregångare och dess ”perfekta” formideal.

Den böjda formen gör också att verket kan se olika ut beroende på vilket håll du betraktar det från. Går du närmare ser du att den glaserade, orangea ytan har ett eget liv och detaljrikedom som med fördel kan betraktas på nära avstånd.

Den första av flera?

Titeln, Column 001, kommer sig av att verket är konstnären Anton Alvarez första kolonn i denna skala – en antydan om att det tillkommer fler kolonner runt om i världen i framtiden.

Anton Alvarez föddes 1980 i Uppsala och uppväxt i Sverige och Chile. Han är utbildad bland annat på Konstfack i Stockholm och Royal College of Art i London. I sin konst arbetar han ofta med gränsöverskridande möten mellan traditionellt material och avancerad teknik.

Verket Column 001 är finansierat av Bostadsbolaget genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.

Vandring

Johan Tirén, "Vandring", 2022. © Johan Tirén 2022. Foto: Emma Zetterlund.

Vid bergsmassivet vid sidan av en skogsträdgård i Fjällbo park syns ett stenras, som letar sig in i trädgården och övergår till anlagda blockstensmurar. Här står stenrasets oordning i kontrast med trädgårdens ordnade ytor och odlingsbäddar.

Stenarna är ett tillskott i trädgården samtidigt som de med tiden blir mer och mer en integrerad del av den. På stenarna kommer olika arter av lavar och mossa att etablera sig, i sprickorna kommer insekter och groddjur finna en plats, frön att gro och växter slå rot. Verket berör på så sätt centrala frågor kring klimat och miljö, och vårt förhållningssätt till naturen som en resurs.

Såhär berättar konstnären Johan Tirén om verket:

”Naturen är något vi brukar, bygger av och använder. Men naturen är också ett element som har funnits här långt före oss och som väller in i våra liv, genom de stängsel vi sätter upp, för att stänga ute eller hålla inne, vare sig vi vill det eller inte – en natur som vi i framtiden måste hitta ett annat mer hållbart sätt att förhålla oss till.”

Stenarna i verket är hämtade från ett stenbrott i Halland och består av samma typ av bergarter, framför allt gnejs, som det omgivande klippmassivet i Fjällbo park.

Kulturskyddat område

Fjällbo park är ett kulturskyddat bostadsområde i Utby, Göteborg. Konstgestaltningen tillkom 2022 i samband med att det kommunala bostadsbolaget Familjebostäder byggde nya lägenhetshus och anlade en skogsträdgård i området.

Konstgestaltningen Vandring är finansierad av genom enprocentregeln, som innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.

Västlänken. Vä-hä-hästlänken. Elegi över ett ofullbordat projekt.

Närbild på en teckning i affischhållare. Kartbilder blandas med lösryckta citat ur rapporter och dikter.
Västlänken. Vä-hä-hästlänken. Elegi över ett ofullbordat projekt. © Klas Trollius 2021. Foto: Klas Trollius

Dikter, improviserad musik och visuella partitur är alla del av Klas Trollius processbaserade verk, som tar avstamp i bygget av Västlänken och den förändrade livsmiljö som kommer med den.

Verket är en del av ett uppdrag som åtta konstnärer från konstplattformen Skogen fick år 2019, om att göra konstnärliga undersökningar av olika aspekter av Västlänken under två år.

I verket Västlänken. Vä-hä-hästlänken. Elegi över ett ofullbordat projekt har konstnären Klas Trollius experimenterat med att blanda metoder och material, som text, musik, bild och upphittat material, och sedan kombinerat det i olika kollageliknande former.

Verket är inspirerat av litteratur, musik och konst från framförallt 1950- och 60-talet, som till exempel John Cage och Sonja Åkesson. De arbetade ofta med att kombinera fragment som bildar något nytt och oväntat. Cage lär ha arbetat utifrån idén om att vilka ljud som helst kan uppfattas som musik om de bara ordnas på ett visst sätt, medan Åkesson ofta blandade in textfragment som tycktes hämtade från nyhetstexter eller annonser i sin poesi.

Trollius har undersökt om dessa metoder kan vara relevanta att använda idag, för att på ett såväl personligt som konstnärligt och formmässigt plan bearbeta den typ av genomgripande förändringar i vardagen som ett stort stadsbyggnadsprojekt som Västlänken innebär.

Temporär placering i skivaffär

Delar av verket är temporärt placerade i skivaffären Discreet Music på Kyrkogatan i Göteborg. I en pärm som är placerad i affären finns både texter, bildmaterial och en del källmaterial, som till exempel kartor, rapporter och dikter som har inspirerat verket. Pärmen är också en blinkning till den byråkratiska dokumentation som byggprojekt likt Västlänken ofta för med sig.

På väggarna i skivaffären hänger en rad teckningar, där fragment ur rapporter och kartbilder blandas med lösryckta rader ur Trollius egna dikter. Teckningarna är gjorda på ljusbord och är kalkerade med tusch i olika lager, så att de ursprungliga texterna och bilderna blandas samman.

Teckningar som partitur

I verket ingår även ett ljudkollage. Det består av inlästa dikter tillsammans med improviserad musik. Musiken har skapats av Klas Trollius tillsammans med Cecilia Leandersson, där de med hjälp av röst, piano och klockspel har improviserat fram musik med inspiration av ljud från byggarbetsplatser. Till sin hjälp har de också använt teckningarna, som har fått fungera som ett slags visuella partitur.

Ljudkollaget går att lyssna på ovan.

Verket Västlänken. Vä-hä-hästlänken är en del av projektet ”Konst under byggtiden av Västlänken”, som syftar till att skapa konstnärliga värden för de som lever, vistas och verkar i staden under byggtiden av ett av Göteborgs största infrastrukturprojekt någonsin. Projektet är ett samarbete mellan kulturförvaltningen och trafikkontoret i Göteborgs Stad.

Curious Elements

Curious Elements © David Bramham 2021. Foto: David Bramham.

Inne på Flatåsskolan i västra Göteborg sprider lekfulla figurer och former ut sig i matsalen och en korridor. 

David Bramhams förunderliga och nyfikna element är inspirerade av gränslandet mellan natur, teknik och konst.

Gestaltningen består av tre delar. I matsalen hänger sex stycken större verk högt upp på väggen under ett par fönster. I en korridor en trappa upp finns 20 mindre verk som  sprider ut sig över väggen. Bredvid finns ett litet tittskåp som innehåller små skulpturer.

Vissa av verken föreställer djur eller figurer, som till exempel en orm eller en fladdermus. Men de flesta av figurerna är mer abstrakta och kan istället påminna om olika saker eller fenomen i naturen. Kanske ser du ett berg, en blomma eller en virvelvind?

Det finns en koppling mellan vissa av figurerna som sitter på väggen och de små skulpturerna i tittskåpet. De ser liknande ut, men har olika färg och material. En figur på väggen som är blå kanske för tankarna till något som finns i havet, medan samma figur som skulptur i en annan färg påminner mer om en kaktus.

Elever fick prova konstnärens metod

Konstgestaltningen blev till genom Per och Alma Olssons grundskolefond. Ungefär vart fjärde år får en skola möjlighet att jobba tillsammans med en konstnär, där konstnären skapar ett konstverk specifikt för skolans miljö. Elever och personal får möjlighet att ta del av processen.

I David Bramhams projekt fick eleverna i årskurs 6 vara med på en workshop där de fick testa på hans metod för att arbeta med abstraktion och mönster, och sedan skapa egna mönster och konstverk.

Konstnären David Bramham föddes 1975 i Storbritannien men är baserad i Göteborg sedan många år. Han är utbildad vid HDK Valand och University of Lincoln and Humberside. I sin konstnärliga praktik intresserar han sig för natur, teknik, växtmönster, mikrokosmos, insida och utsida, det organiska och kemiska.

Konstnären berättar

Hör David Bramham berätta om Curios Elements och följ med in i hans ateljé, där vi får se hur konstverken är tillverkade!

Växande varelse

"Växande varelse" © Lisa Jonasson 2021. Foto: Hampus Bovbjerg Grip.

På Rubelsgatan 6 i Högsbo växer en varelse upp över byggnadens sydöstra gavel. Är det en växt, ett träd eller kanske en totempåle?

Lisa Jonassons fasadgestaltning liknar en stam som växer upp längs husväggen, uppdelad i fyra delar. I två av delarna syns ansikten och mellan dem en kropp med sex armar. Armarnas form gör att kroppen nästan ser ut som en gran. I delen längst upp syns varelsens ”hår”, som består av flera små armar – en slags armvariant av Medusas välkända kalufs.

Konsten tillkom i samband med att lägenhetshuset byggdes. Huset är ett gemenskapsboende som stod klart 2021. Tanken var att konsten bland annat skulle tillföra mer organiska och lekfulla former till huset och arbeta med temat gränsdragningar och skiljelinjer.

Såhär har konstnären Lisa Jonasson berättat om verket:

Växande varelse är både en organism och flera individer. Tankarna kan ledas till animism, idén om besjälad natur. I folktro saknas ofta absoluta gränser mellan vad som har liv och inte. Ett berg kan ha vilja, en spade ett kynne, ett träd en ande. Ännu i vår tid lever frågan om var gränsen mellan växter och djur går, mellan vad som är dött och levande. Växande varelse rör sig mellan natur och kultur, struktur och figur.”

Konstverket är gjutet i aluminium, av 90% återvunnet material.

Konstnären Lisa Jonasson föddes 1978 i Stockholm och är utbildad på Kungliga Konsthögskolan. Hon är representerad på bland annat Moderna museet och Malmö konstmuseum.

Växande varelse är finansierad av Framtiden Byggutveckling AB genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt. Konstgestaltningen ägs och förvaltas av Familjebostäder.

Orädd resa

Orädd resa, en del av tre.

Vanna Bowles Orädd resa består av tre verk som är utplacerade längs ett huvudstråk i området och på så sätt skapar en visuell förbindelse mellan bostadskvarteren.

Två av de tre skulpturerna står än så länge på plats, den tredje installeras 2024 när området är färdigbyggt.

I den öppnaste delen av gångstråket, med utsikt över vattnet och hamnen, står det första verket. Det är en uppmurad valvport, där insidan täckts av kakelplattor med illustrationer på. De föreställer människor som får fjädrar, gömmer sig bakom bladverk, tecknar löv på varandra eller vars fingrar blir grenar. Porten har murats enligt romersk teknik som gör att valvet bärs upp genom spänningen som bildas mellan stenarna.

Person täckt av murgröna

Det andra verket, en bronsskulptur, är placerad i en korsning mellan två stråk och föreställer en gående person som är täckt av murgröna med sirligt utformade blad. Skulpturen står direkt på marken, som om den går bland människorna på gatan.

Det tredje verket, som i dag endast finns som modell, kommer att byggas upp av murad tegelsten, likt en bit av en vägg eller ett arkitektoniskt fragment. I muren finns en nisch där det står en bronsskulptur föreställande en byst av en barnkropp med ett sparvhuvud. Här och var på muren sitter kakelplattor med olika motiv: en nattfjäril, en sovande fågel och ett barn med en höna i knät.

Talar till barn och unga

Det sistnämnda verket kommer att vara placerat nära förskolan. Barnen kommer att möta bysten i sin egen kroppshöjd, och verket inbjuder till att tas på, klättras upp på och sittas på.

Konstnären Vanna Bowles har berättat om verken:

”I mitt arbete har jag lagt vikt på att verken ska tala till människor i alla åldrar, men i synnerhet barn och unga. Jag ville göra något som väcker undran, som inbjuder till beröring och där människor kan känna igen sig, både fysiskt och mentalt.”

Orädd resa är finansierad av Älvstranden genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.