
I Jubileumshuset vid Selma Lagerlöfs torg har konstnären Kasra Alikhani skapat verket ”Centrum”.
”Centrum” består av ett videoverk som visas bakom ett bakvänt titthål på en av Jubileumshusets ytterdörrar. Ovanför dörren har en glasruta lagts till som ett lager i det befintliga fönstret. I den har konturerna av kartan från Göteborgs första stadskärna skurits ut. Varje skymning tänds ett brandgult sken genom rutan samtidigt som videoverket sätts i gång bakom dörrögat.
Videon visar en långsam rotation runt en modell av Selma Lagerlöfs torg, så som det såg ut när det först anlades som en del av miljonprogrammet 1969. Det går att följa skuggan av Nils Holgerssons gås, som en gång symboliserat torget men nu verkar ha fastnat i en cirkel runt centrumanläggningen*.
Framtidsvisioner från förr
Båda bilderna, den i fönsterrutan och den bakom dörrögat, visar förgångna framtidsvisioner.
– Verket påminner om att en och samma plats kan rymma många tidslager med förhoppningar om framtiden som sett helt olika ut. Vilka berättelser trängs bort och vad väljer vi att sätta i centrum? Jag har valt att lyfta miljonprogrammets centrumanläggning, som spelat en viktig roll i kulturen som producerats här och i stadens historia, säger Kasra Alikhani.
En lågmäld dramatik
Konstnärens tanke är att fönstret, som vid en första anblick kan uppfattas som ett vanligt krossat fönster, fungerar som berättelsens anslag. Betraktaren kan sedan själv välja att närma sig verket och fördjupa upplevelsen.
– Jag tycker att det är viktigt att i stället för storslagenhet välja en lågmäld dramatik som bjuder in till nyfikenhet och att förbipasserande aktivt får välja att upptäcka mer. Själva tittandet blir också något som väcker nyfikenhet hos andra som ser en kika, säger Kasra Alikhani.
Om konstnären
Kasra Seyed Alikhani föddes i Iran 1987 och är uppvuxen i Sverige. Han är baserad i Stockholm och utbildad på HDK-Valand i Göteborg. Han är konstnär och filmare som väver ihop personliga iakttagelser, måleri och masskultur i iscensättningar av vardagens teater. Dessa utforskar hur det lilla och välbekanta kan göras främmande och spegla större strukturer i samhället.
* Under miljonprogrammet uppfördes många centrumanläggningar. Det var platser och torg där service, handel, kultur och mötesplatser fanns tillgängligt för människorna i ett område. Tanken var att centrumanläggningarna skulle skilja sig från omgivningen genom en särskild arkitektonisk prägel.
Familjebostäder i Göteborg har beställt konstgestaltningen och Göteborg Konst har lett processen. Konstgestaltningen finansieras av enprocentregeln, som innebär att när Göteborgs Stads bolag och förvaltningar gör nyinvesteringar i byggprojekt ska de avsätta en procent av byggkostnaden till konst.
Se en sekvens av Kasra Alikhanis videoverk
