Urd, Skuld och Verdandi – nornornas port

"Urd, Skuld och Verdandi - nornornas port" av Camilla Akraka och Linnéa Jonsson.

”Urd, Skuld och Verdandi – nornornas port” av konstnärerna Camilla Akraka och Linnéa Jonsson är en hyllning till svensk damfotboll. Det påminner om sportens historia, nutid och framtid genom att fånga damfotbollens gemenskap, glädje och kamp för jämställdhet.

Urd, Skuld och Verdandi – nornornas port tar plats utanför Gamla Ullevi, damlandslagets nationalarena. Verkets titel refererar till namnen på tre ödesgudinnor, så kallade nornor, som i den nordiska mytologin står för öde/dåtid, framtid och nutid.

Även i namnet Ullevi finns spår av fornnordisk mytologi. Guden Ull figurerade i samband med lek och spel och förekommer ofta i svenska ortnamn.

Siluetterna av tre fotbollsspelare utgör skulpturens tre stag. De är gjutna i järn och är över 3 meter höga. Gestalterna sträcker sina armar uppåt och händerna möts i mitten. Där vilar en guldskimrande boll, en hyllning till damlandslagets bragder.

Bollen vaktas av tre mindre figurer gjutna i kiselbrons. De är ett slags urdjur eller väsen som utgör en del av verkets krona. De tycks bekämpa motvindar från flera håll och samtidigt vakta guldbollen i verkets mitt.

En tredelad portal

Skulpturens tre siluetter är placerade så att de bildar en portal, med tre in- och utgångar. Portalen är en symbol för fotbollens kollektiva gemenskap och dess sociala sammanhang, menar konstnärerna.

– Den tredelade portalen kan ses som en visuell och fysisk gestaltning av intersektionalitet, ett sätt att undersöka hur olika maktordningar samspelar i olika sociala situationer och sammanhang. Spelare kommer till planen från olika håll med olika ryggsäckar men möts och samverkar där och skapar en gemensam kraft som sträcker sig utanför planen och fotbollen. Vi har därför velat skapa ett inbjudande verk som är en plats att vistas i och kring, snarare än något man betraktar vid sidan av, säger Camilla Akraka och Linnéa Jonsson.

Unga spelare delaktiga

Vid skulpturens bas har unga spelare från Gunnilse IS F14/15 och Jitex BK F2013 skapat spår genom att pränta in dobbarna från sina fotbollsskor.

– Det kändes viktigt att ha med avtryck från verkliga aktiva inom fotbollen och genom detta blir framtidens spelare och deras spår in mot damlandslagets nationalarena en del av verket, säger Camilla Akraka och Linnéa Jonsson.

Om konstnärerna

Konstnären Camilla Akraka föddes 1968 i London och är baserad i Östergötland. Hon är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. I sin konst arbetar hon ofta symboliskt, och drivs av att visuellt upphäva tyngdlagen, ladda en kropp med kraft eller berätta om element som hastighet, tid eller vila.

Konstnären Linnéa Jonsson föddes 1986 i Delsbo, Hälsingland och är baserad i Reykjavik och Vadstena. Hon är utbildad vid Konstfack i Stockholm. I sin konst arbetar hon främst inom vardagslivets materiella begrepp och försöker med skulptur och installation reda ut kulturellt skapande och mening.

Konstnärerna har haft ett nära samarbete med Mölltorps gjuteri i Västergötland.

Urd, Skuld och Verdandi – nornornas port är finansierat av Charles Felix Lindbergs donationsfond, efter att kommunfullmäktige i Göteborg antog motionen från Feministiskt Initiativ 2021 om en hyllning till svensk damfotboll.