Totem

"Totem" © Carina Wallert/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003
"Totem" © Carina Wallert/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2003

Två rovdjurshuvuden på varsin pelare spanar ut över Trädgårdsföreningens park. Att avgöra vilket djur de föreställer är nog inte möjligt, troligare är att de står som generell symbol för ett rovdjur.

Totem är ett av de verk som blev kvar i Trädgårdsföreningen efter att ha köpts in från utställningen Skulptur – från granit till gelé 1995. Därefter har deras vakande ögon spejat ut över parken.

Konstnären Carina Wallert levde mellan 1952–2013. Hon var utbildad vid Kungliga konstskolan och har bland annat fått Kungliga Konstakademiens stipendium, Solna kulturstipendium och Ester Lindahls stipendium. Carina Wallert gestaltade ofta olika djur i sina verk. Flera av hennes verk är placerade på svenska ambassader runtom i världen, till exempel i Angola, Förenade Arabemiraten och Israel.

Verket Totem visades först i utställningen Skulptur ­­– från granit till gelé, som anordnades i Trädgårdsföreningen 1995, där det sedan köptes in av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Mosaikpelare

"Mosaikpelare" © David Nash/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2018
"Mosaikpelare" © David Nash/Bildupphovsrätt 2018. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2018

Ofta tänker man kanske att offentlig konst skapas för att hålla under mycket lång tid.  Det är också sant i viss mån när det gäller konstverk utförda i brons eller sten. Däremot har konstnären en helt annan idé för detta verk.

Strax utanför Angereds Arena står  Mosaikpelare av konstnären David Nash. Han arbetar ofta med trä som material och detta verk är utfört i cederträ. Redan från början är konstnären medveten om att materialet kommer att åldras, spricka, vrida sig och så småningom förmultna. Detta är dock en bärande tanke för honom, denna gradvisa nedbrytning som sker, likt det mesta av allt växande och levande på jorden.

Verket Mosaikpelare visades ursprungligen på utställningen Places in Gothenburg på Harry Hjörnes plats 1998. Därefter var verket placerat vid Rosenlundskanalen. Det flyttades till Angered 2017 i samband med att arbetet för Västlänken påbörjades. Precis i närheten av verket finns också Alexander Calders verk De tre vingarna, som skymtas i bakgrunden på en av bilderna.

Konstnären David Nash föddes 1945 och är verksam i norra Wales. Han har gjort sig känd för sina skulpturer i trä, skapade med motorsåg och fräs, och sina ”växande verk” av levande växter som han beskär och formar till bland annat stegar och kupolformer. Han arbetar oftast med trämaterial från platsen.

Verket Mosaikpelare är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Möte

©"Möte", Jill Lindström/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004
©"Möte", Jill Lindström/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

På Stabbetorget i östra Göteborg, ett av dessa tidstypiska lokala torg från 1950-talet, står en tvådelad skulptur i en lekyta med sand.

Stabbetorget färdigställdes 1954 och 40 år senare 1994 kom ett konstverk på plats. Detta efter att en medborgare föreslagit (läs om Charles Felix Lindbergs donationsfond) att platsen behövde ett konstverk. En tävling utlystes och skulptören Jill Lindström vann med sitt förslag.

Tanken med denna gestaltning var att fä ett konstverk som både kunde pryda torget men också ge barnen något att leka- och sysselsätta sig med.

Mitt på torget i en sandfylld lekyta syns två trappstegsformade socklar murade i tegel, den ena lite högre än den andra. På dessa är varsin hundliknande figur i trä placerade med någon meters mellanrum. Figurerna är riktade mot- och betraktar varandra. Helt säkert är det är lockande för ett barn att kliva upp för den lilla trappan och klappa på djurfigurerna.

Med sin centrala placering på torget utgör också skulpturen en tydlig plats att mötas på eller bara för en stunds vila på en bänk.

Jill Lindström är född 1951 och utbildad på Hovedskous målarskola, samt på Konsthögskolan Valand, Göteborg.  Hon har haft ett flertal separatutställningar i Sverige och utomlands. I Göteborg har hon även utfört verket Från klar himmel (tillsammans med Peter Kruse) och Berättelser från de sju haven bestående av fyra verk.

Verket Möte är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.

Masterna

© Erling Torkelsen, "Masterna". © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2004

Totalt tog skulpturen tre år att skapa och de sju masterna av tjärad furu 20 veckor att hugga. Verket ska påminna om 200 år av masttillverkning runt Masthuggstorget.

På en av masterna finns inskriptionen: ”Masthuggare arbetade här i 200 år. Erling Torkelsen högg dessa master 1971.” Området, torget och konstverket bär alla namn efter dåtidens hamnverksamhet och masthuggning. Redan på 1600-talet fanns här en hamn för småskutor, där främst trävaror lastades, såldes och exporterades.

Efter tre års arbete stod skulpturen färdig mitt på torget 1971. Masterna varierar i höjd, den högsta är 13,7 meter. De är alla ihåliga och konstruerade av plankor som limmats ihop och förstärkts med ektappar.

Den svensk-norske skulptören Erling Torkelsen levde mellan 1919 och 1987. Han kom till Sverige 1945 efter att ha verkat som konstnär på Island i flera år. I Göteborg fortsatte han att studera och blev senare lärare på Slöjdföreningens skola. Han har medverkat i utställningar på bland annat Göteborgs konsthall, Liljevalchs konsthall och Mässhuset i Göteborg.

Verket Masterna är inköpt av Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.