Som att känna på något mjukt

Direkt när du kommer in på Kannebäcksskolan Döv och hörsel i Tynnered hälsar mjuka figurer dig välkommen med en stor applåd.

Hör och se konstnären Ea ten Kate prata om sitt verk (filmen är teckentolkad):

 

Ea ten Kates verk ”Som att känna på något mjukt” berättar om olika ordlösa sätt att ha en mysig stund, både tillsammans med andra och ensam. Gestaltningen består av en serie verk som är placerade inne i skolan på den plats som kallas för Navet, och som är elevernas uppehållsrum. Vissa verk är placerade i taket och skapar fönster av ljus medan andra verk är textila och kan upplevas i anslutning till skolans entré.  

– Den övergripande känslan som jag fick när jag var på Kannebäcksskolan var en av värme och inkludering, där alla hör till och där det finns tid och plats för allt man kan vara och göra. Jag ville på något sätt använda det som ett tema i mitt verk. Att göra mysigheten i skolan synlig för alla besökare, säger konstnären Ea ten Kate.

Konst i flera delar

Totalt är det femton verk som genom abstrakta figurer kommunicerar sköna stunder i livet. Som att känna på något mjukt, att ge en stor applåd (eller ta emot en!), att våga tillsammans, att kramas, att mumsa på en god kaka eller att ta en lugn promenad där man får stanna upp och lukta på vad som helst, hur länge som helst.

– Då det emellanåt händer att vi är ensamma tycker jag att det är viktigt att inte bara gestalta stunder av gemenskap, men även tillfällen som inte kräver mer än att bara vara, oberoende av andra, säger Ea ten Kate.

Elever i alla årskurser på Döv och hörsel har varit involverade i arbetet genom att delta i workshops med Ea ten Kate. Där har de skapat hundratals illustrationer som konstnären sedan har integrerat i sina verk. Barnen har efter att verken blivit uppsatta kunnat upptäcka just sina bilder på de olika figurerna.

Information om konstnären

Ea ten Kate är en nederländsk konstnär som bor och verkar i Göteborg. Hon har bland annat studerat vid HDK-Valand i Göteborg samt vid St. Joost School of Art and Design i Den Bosch, Nederländerna. I sin konst undersöker Ea ten Kate hur vi finner tröst i en orolig värld genom det vi ser, läser och rör. Verken varierar i storlek och utvecklas organiskt, där färg och mönster spelar en central roll.

Konstverket finanseras av Per och Alma Olssons grundskolefond

”Som att känna på något mjukt” finansierades av Per och Alma Olssons grundskolefond. Fonden ger en skola möjlighet att jobba tillsammans med en konstnär, som skapar ett konstverk specifikt för skolans miljö. Göteborg Konst har lett konstgestaltningsprocessen och stadsfastighetsförvaltningen förvaltar verket för Kannebäcksskolan.

By Bergsjön

Orden "Den som är blir den som var" inristade i bergväggen. Foto: Cornelia Schmidt.

Kulturhuset Bergsjöns offentliga konstgestaltning består av fyra konstverk i och utanför huset. Alla verken är skapade genom en kollektiv process.

Konstnären och stenskulptören Jelena Rundqvist fick ursprungligen uppdraget att skapa den nya konstgestaltningen, som skulle ”tas fram i dialog med den lokala kontexten”. Hon valde att arbeta deltagarbaserat, och tillsammans med kulturutövare i Bergsjön utforma flera konstverk till kulturhuset.

Gungascenen

På kulturhusets innergård står skulpturen Gungascenen, gjord av stensorten ögongnejs, som är samma sorts sten som berggrunden i Bergsjön består av. Skulpturen utgår ifrån konstnären Haky Jasims idé om en scen som går att använda både som sittplats och som scen. Till formen liknar den en gungbräda och det finns hjärtformade sittavtryck på båda ändarna.

Hus i hemlandet

Ovanför bibliotekets ”berättartrappa” svävar textilkonstverket Hus i hemlandet. I verket har en grupp kvinnor från Kvinnocenter i Bergsjön, alla med flyktingbakgrund, broderat de hem som de en gång har tvingats lämna bakom sig. Ett av husen föreställer de k-märkta husen vid Rymdtorget i Bergsjön, och representerar det nya livet i Sverige.

Zdenka Kalisky var konsthantverksledare för konstverket. Broderier av My Lay Chau, Fatumo Ali Osman, Mevluda Becic, Fatimah Wakili, Azra Muratovic, Suada Omericic, Razija Zecic, Bisera Lukacevic, Shukri Adan Farah, Vildana Hodzic och Zineta Imsirevic.

Den som är blir den som var

En del av konstgestaltningen sträcker sig utanför kulturhuset. Längs Bergsjövägen, mellan Rymdtorget och Komettorget, syns orden Den som är blir den som var inristade i bergväggen. De är skrivna av poeten och spoken word-artisten Elias Abi Jaber, och ristades in i berget av Jelena Rundqvist och stenskulptören Badr Chahoud.

Publikationen ”By Bergsjön”

I ett stenställ innanför kulturhusets entré finns publikationen By Bergsjön. I den finns texter och bilder från den kollektiva processen med att skapa konstgestaltningen. Här finns intervjuer med de medverkande konstnärerna, dikter av Elias Abi Jaber och elever på Bergsjöskolan, och texter av dansaren och statsvetaren Salem Yohannes om dansens kraft, hemmahörande och afrohår.

Publikationen är fri att hämta för alla kulturhusets besökare.

Konstgestaltningen By Bergsjön är finansierad av Higab och park- och naturförvaltningen i Göteborgs Stad genom enprocentregeln. Den innebär att byggande bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad avsätter minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.