Barn med tunnband (Rytmisk lek)

© Elma Oijens, 2021. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2021

Tre barnfigurer leker med två stora ringar, mitt bland höghusen på Fagottgatan i Västra Frölunda.

Barn som motiv var vanligt under 1950- och 60-talet, framför allt hos kvinnliga konstnärer. Kanske sågs barnen som representanter för framtiden, under en tid när det fanns en stark framtidstro i samhället.

Verket representerar en mer modernistisk tolkning, där konstnären har lämnat det naturalistiska för ett mer stiliserat formspråk. Barnfigurernas ställningar och gester är formade för att skapa en sammanhängande dynamisk komposition, vilket kanske framgår av den dubbeltydiga undertiteln ”Rytmisk lek”.

De ringar som barnen i skulpturen leker med kallas förr tunnband. Det var ringar som användes till att trä över och hålla ihop tunnor av trä. När tunnorna kasserades kunde barnen leka med de överblivna ringarna genom att försöka hålla dem rullande så länge som möjligt och att sätta fart på dem med pinnar. Idag kallas även de moderna ringar i metall som används inom rytmisk gymnastik för tunnband.

Skulptören Elma Oijens levde mellan 1907 och 1992. Efter studier på Valands konstskola i Göteborg gjorde hon studieresor till Danmark och Italien. Många av hennes verk är figurer och porträtt i gips och brons och har visats vid flera utställningar i Göteborg, bland annat på Lorensbergs Konstsalong, Konsthallen och Mässhallen.

Hon har även gjort det offentliga konstverket Arbetarhustru, som finns på Landala torg.

Seglats

Seglats © Elma Oijens. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2016
Seglats © Elma Oijens. Foto: © Jan Peter Dahlqvist, 2016

Elma Oijens skulptur invigdes den 26 januari 1973, troligen i samband med att fastigheten på Rosenlundsgatan 4 var nybyggd.

Två människofigurer, en man och en kvinna står i en slags akrobatisk pose på en stiliserad båt. Kanske handlar det om livets seglats?

Elma Oijens har utfört ytterligare fem offentliga verk i Göteborg, varav en är ”Arbetarhustru” på Kapellplatsen.

Konstnären Elma Oijens 1907 – 1992 var verksam som skulptör. Utbildad på Valands konstskola, Göteborg, 1942 – 45

Arbetarhustru

"Arbetarhustru", Elma Oijens. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2015
"Arbetarhustru", Elma Oijens. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2015

”Med fast hand, sträv av arbete, mjuk av kärlek, höll du samman hemmet.” Så står det på stensockeln till Elma Oijens skulptur på Landala torg.

Statyn kom till 1980 på initiativ av Gamla Landalapojkar, en förening som verkar för att bevara minnet av området och invånarna i Landala. De ville hylla alla de mödrar som spelat en avgörande samhällsroll i det tysta, innan det fanns barnomsorg, lunchrestauranger och möjligheten för kvinnor från arbetarklassen att få ett betalt arbete. Genom en insamling lyckades de finansiera en skulptur och gestaltningsuppdraget gick till konstnären Elma Oijens.

Hyllar sina och allas mödrar

Hela texten på verkets sockel lyder så här:

”Med fast hand, sträv av arbete, mjuk av kärlek, höll du samman hemmet. Föreningen Gamla Landalapojkar och alla bidragsgivarna, lät resa statyn år 1980, sina mödrar i kär åminnelse.”

Verket ägs och förvaltas av Bostadsbolaget i Göteborg.

Skulptören Elma Oijens levde mellan 1907 och 1992. Efter studier på Valands konstskola i Göteborg gjorde hon studieresor till Danmark och Italien. Många av hennes verk är figurer och porträtt i gips och brons och har visats vid flera utställningar i Göteborg, bland annat på Lorensbergs Konstsalong, Konsthallen och Mässhallen.