Kortedala är Göteborgs första förort. Monumentet ”Historien börjar här” speglar stadsdelens rika historia, arkitektur och människorna som bor och har bott här.
”Historien börjar här” består av fyra betongklossar placerade längs ett gångstråk bakom höghusen på Kalendervägen 28–38.
Varje del bär på en berättelse som konstnärerna Meira Ahmemulić och Emma Dominguez utformat utifrån insamlat material från möten med boende i olika åldrar, intervjuer och studier av Kortedalas historia.
Kortedala skildras i fyra olika delar
Monumentet är en hyllning till stadsdelen, bostadshusen och framför allt människorna här. De olika delarna speglar höghusens form och färger. Några är höga, medan andra ser ut att växa upp ur marken.
”Jag är här” reser sig två meter över marken och är verkets högsta del. På en sida av det röda blocket är en mängd förnamn inristade. Det är människor som bor på Kalendervägen 28–38 och deltagare från workshopar och berättarkvällar som konstnärerna bjöd in till under skapandet.
På en annan sida finns en karta över Kortedala från 1980-talet. Här syns också siffran 1953, året när stadsdelen började byggas, och texten ”JAG ÄR HÄR”.
På en tredje sida finns en hälsning från konstnärerna: ”KORTEDALA, DU VAR FÖRST. GLÖM ALDRIG DET”. Högst upp på denna del av verket finns en kompass.
”Jag är ett monument” är den lägsta delen: 55 centimeter. Den är blåmålad och lånar drag av klassiska grekiska och romerska pelare. På en av sidorna står titeltexten ”JAG ÄR ETT MONUMENT”. På ovansidan är ett par fötter avbildade – som en inbjudan till förbipasserande att ställa sig på verket.
Mönstret runt fötterna är taget från moskén Al-Burdayni i Kairo.
”Våra liv i Kortedala” är grönmålad och illustreras med folkloristiska mönster och vardagliga situationer. Titeln är tagen från etnologen Kerstin Gunnemarks bok från 1991. Hon hade skrivarworkshops med första och andra generationen kvinnor boende i Kortedala.
På en sida syns tre mammor på en lekplats och barn som leker i sandlådan. Bilden är en reproduktion av en oljemålning – samma bild finns på omslaget till Gunnemarks bok. Oljemålningen är skapad av Francesca Fusi Mårtensson, en italiensk arbetskraftsinvandrare som bodde i Kortedala.
Vid bilden finns en text: ”KORTEDALA, ARBETSKRAFTSINVANDRARNA GAV DIG ALLT”.
En annan illustration visar två föräldrar med barn på väg hem. Bredvid finns ett utdrag från en dikt författad av en ungdom som bor på Kalendervägen. På en tredje illustration syns en grupp ungdomar. Bredvid den står en text om gemenskapen i stadsdelen, författad av en deltagare från fritidsgården Radar.
På ovansidan är ett schackbräde avbildat.
”Kortedala kämpar” är gulmålad. På sidorna finns illustrationer med personer som demonstrerar och banderoller från faktiska manifestationer och initiativ i Kortedala från 2015 och framåt.
Varje banderoll berättar en historia om området. De vittnar också om människor som gått samman för att förbättra sin plats, till exempel i protester mot marknadshyror och i kampen för att rädda Kortedala bibliotek som var nedläggningshotad 2018. En banderoll har konstnärerna hittat på: den med titeltexten ”Kortedala kämpar”.
På ovansidan står ”TA PLATS!”, som en uppmaning om att göra sin röst hörd. På en av sidorna finns också en enkel lathund för den som vill engagera sig i sitt område.
Om konstnärerna
Emma Dominguez är uppvuxen i Botkyrka och verksam i Stockholm. Hennes konstnärskap utforskar vilka kroppar och berättelser som får ta plats. Genom foto, video, installationer och kollektiva processer undersöker hon frågor kring makt, identitet och plats, ofta med miljonprogrammet som en central utgångspunkt.
Meira Ahmemulić är uppvuxen i Angered och verksam i Göteborg. Hon är utbildad vid Konsthögskolan Valand och vid Academy of Fine Arts på Sri Lanka. Hon är konstnär och författare vars verk utforskar skärningspunkterna mellan språk, identitet och omgivning. Hennes praktik berör frågor om exil, minne, nationella subjekt och språkets dubbelhet.
Finansiering
”Historien börjar här” är inköpt av Familjebostäder genom enprocentregeln. Den innebär att när Göteborg Stads bolag och förvaltningar gör nyinvesteringar i byggprojekt så avsätter de en procent av byggkostnaden till konst.